NTNU får 1,6 millioner for å styrke kunnskapen om datasikkerhet

Regjeringen foreslår fire nye rekrutteringsstillinger ved campus Gjøvik.

Siv Jensen presenterte i dag revidert nasjonalbudsjett for 2017.

Regjeringen foreslår å bevilge 1,6 millioner kroner til fire nye rekrutteringsstillinger ved NTNU. Stillingene skal gå til Center for Cyber and Information Security (CCIS) på Gjøvik.

Det viser proposisjonen om tilleggsbevilgninger og omprioriteringer for statsbudsjettet 2017 som ble lagt frem klokken 10.45 torsdag sammen med revidert nasjonalbudsjett.

Regjeringen begrunner de nye stillingene med at dette vil bidra til å styrke forskning og kunnskap om IKT-sikkerhet.

- For oss betyr dette en fortsatt vekst og styrking av cybersikkerhet, og det er også viktige stillinger for å få flere av talentene til dette fagområdet. Dette er en tillitserklæring fra Kunnskapsdepartementet, sier Sofie Nystrøm, direktør ved CCIS.

Følg Universitetsavisa på Facebook og Twitter.

LES OGSÅ: NTNU-forskning for millionbeløp over statsbudsjettet

LES OGSÅ: Studentledere skuffet over statsbudsjettet

NTNU skal forske på beredskapssenteret

I tillegg har Justis- og beredskapsdepartementet i samråd med Finansdepartementet engasjert NTNU Concept for følgeforskning av forprosjektet vedrørende nytt beredskapssenter. Totalt har beredskapssenteret fått bevilget 100 millioner kroner til forprosjekteringen av senteret fordelt på 2016 og 2017. Forskningsprosjektet forventes ferdig høsten 2017.

Regjeringen skriver også at de har ambisjon om å utvikle flere universitetsmiljøer i verdensklasse, og en forutsetning for dette mener de er bygg og infrastruktur som gir gode rammevilkår for forskning og utdanning.

LES OGSÅ: Slik reagerte Gunnar Bovim da regjeringens forslag til statsbudsjett ble lagt frem i høst

Styrker HiMolde

Proposisjonen peker også på at arbeidsledigheten i Møre og Romsdal er økende, samt at utdanningsnivået er under landsgjennomsnittet for høyere utdanning.

«Flertallet ber Kunnskapsdepartementet komme tilbake med en vurdering av hvordan et langsiktig og robust tilbud om høyere utdanning i Kristiansund kan utvikles i samarbeid med eksisterende høgskoler eller universiteter» skriver regjeringen.

Regjeringen foreslår derfor å bevilge 1,2 millioner kroner til å opprette 30 nye studieplasser ved Høgskolen i Molde som skal tilbys ved Høgskolesenteret i Kristiansund. Det betyr at HiMolde kan bli styrket i forkant av en potensiell fusjon med NTNU.

Les kommentaren «Statsbudsjettet er sulteforing av de to høyskolene i Møre og Romsdal».

Videre ønsker regjeringen å bidra til at allmennheten får åpen tilgang til norske humanistiske og sammfunnsvitenskapelige tidsskrifter av høy kvalitet. For å få til dette foreslås det å omdisponere 3,6 millioner kroner til bruk på et nasjonalt system for innkjøp av slike tidsskrifter.