Vil legge 30 millioner mer på campus-bordet

Regjeringen akter å øke støtten til NTNUs planlegging av nytt campus med 50 millioner kroner i 2018.

I et intervju med Adresseavisen (+) i dag sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen at forslaget kommer som følge av vedtaket i 2015 om at NTNU skal ha en samlet campusløsning.

- I årets budsjett har NTNU fått 20 millioner kroner til planlegging av prosjektet. I 2018 kommer regjeringen til å foreslå å øke dette beløpet med 30 millioner kroner, til totalt 50 millioner kroner, sier Isaksen (H) til avisen.

Videre sier han at en ny campus er viktig for Trondheim by, men også viktig for å gi Norge et utdanningsløft.

- Campusprosjektet er en nasjonal investering i høyere studiekvalitet og for videre forskning og nyskapning, ettersom dette er områder NTNU er fremragende på. Jeg vil si at campusprosjektet, ved siden av Ocean Space Center, er et av de viktigste byggeprosjektene som foregår i Norge per nå, sier ministeren til Adresseavisen.

Regjeringen står overfor et historisk spennende valg om få uker, og denne uka deltar flere ministre på ulike immatrikuleringer rundt om i universitets- og høgskole-Norge.

Utenriksminister Børge Brende er årets taler ved immatrikuleringen på Gløshaugen. Det er varslet at han skal slippe en campus-nyhet under NTNU-ledelsens mottakelse for "gode venner og samarbeidspartnere".

Røe Isaksen sier pengene NTNU eventuelt får er øremerket planlegging, men at det også er det eneste kriteriet.