Seksuell trakassering:

Minst 11 saker er varslet ved NTNU

En enkel ringerunde til fakultetene denne uka avdekket 11-13 tilfeller av uønsket seksuell oppmerksomhet.

Den verdensomspennende #metoo-kampanjen setter fokus på seksuelle overgrep og trakassering, særlig begått mot unge kvinner i arbeidslivet.

Det er organisasjonsdirektørens stab som har foretatt oppringingene. Den eldste episoden som er avdekket strekker seg seks år tilbake i tid.

Det dreier seg om typiske tilfeller som beføling, tekstmeldinger og verbale kommentarer, får Universitetsavisa opplyst.

I forrige uke kunne Universitetsavisa rapportere at den nå verdensomspennende #metoo-kampanjen i Norge har fått en avlegger i akademia. Kampanjen har fått navnet #metooakademia, og det er Marit Hovdal Moan og Sophia Efstathiou som står bak. I Sverige har #Akademiuppropet samlet om lag 2500 underskrifter.

LES OGSÅ: Overrasket over at ikke kommet flere historier
LES OGSÅ: Starter #metooakademia

Vil ikke gi nærmere info

Organisasjonsdirektør Ida Munkeby informerte NTNUs styremedlemmer om ringerunden under onsdagens styremøte. Hun avviser å gi nærmere opplysninger om disse tilfellene.

- Det er fordi det dreier seg om enkeltsaker, og fordi disse normalt håndteres lokalt, sier hun.

Derfor får vi ikke vite hvor mange som er ansatte og som er studenter, heller ikke hvilke fakulteter eller avdelinger det er snakk om.

- Sakene ferdig håndtert

Videre vil Munkeby ikke gi nærmere informasjon om hvor alvorlige sakene bedømmes til å være eller hvor langt tilbake i tid episodene skriver seg fra, ut fra samme begrunnelse.

- Hvorfor er du så tilbakeholden med informasjon?

- Igjen, sakene er håndtert i linje, og vi gikk dessuten heller ikke inn i detaljene ved denne enkle ringerunden, sier organisasjonsdirektøren.

LES OGSÅ: Seksuell trakassering ikke tema i likestillingsplan

- Men ved å fortelle Styret, og allmennheten, at man har avdekket 11-13 tilfeller av noe som kan, eller kan ikke, kategoriseres som seksuell trakassering, så sitter man vel igjen med flere spørsmål enn man hadde på forhånd?

- Vi hadde dannet oss et grovt bilde gjennom ringerunden, der vi ikke gikk inn i detaljene. Og dette handler jo om saker som er ferdig håndtert. Men, vi erkjenner at det kan være saker og tilfeller som ikke er blitt fanget opp. Det tar vi på største alvor, og vi følger opp gjennom de tiltakene som blir iverksatt, og noe jeg også informerte styret om.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Venter på UHR-styret

- Men nå som man etter noen raske telefoner avdekker et titalls tilfeller av mulig seksuell trakassering: Kjenner du behov for at NTNU går aktivt inn og raskt skaffer seg et overblikk over hvordan situasjonen er for universitetets del?

- Vi reviderer rutiner, jobber med informasjon, benytter relevante arenaer for å kommunisere med ledere. HMS- og HR-avdelingen er en viktig ressurs i oppfølgingsarbeidet. Vi vil også vurdere de tiltak som Universitets- og høgskolerådet eventuelt kommer opp med etter sitt styremøte kommende torsdag, lover organisasjonsdirektør Ida Munkeby.

NTNU har utarbeidet en brosjyer med informasjon for studenter og ansatte ved NTNU som har vært utsatt for seksuell trakassering.