Samlet utbygging av campus er vedtatt

Regjeringen har vedtatt at utbyggingen skal skje i løpet av ti år.

Nyheten ble lagt fram på NTNUs ledersamling på Oppdal, der statsråd Iselin Nybø deltok på Skype. (På videoen kan du se Nybø offentliggjøre nyheten 22 minutter ut i opptaket)

I vedtaket fra regjeringskonferansen torsdag ble det bestemt at NTNU får penger til 92 000 kvadratmeter nybygg og 45 000 kvadratmeter ombygging av campus i Trondheim.

Får penger til KAM-senter

– Dette er en viktig avklaring. Vi er glad for å ha fått et helhetlig vedtak. NTNU får med dette en unik mulighet til å skape fremtidens universitet, som skal bidra til omstillingen av Norge, sier NTNU-rektor Gunnar Bovim i en pressemelding.

Vedtaket innebærer at det nå lar seg gjøre å realisere et senter for kunst- arkitektur og musikk (KAM), selv om det ikke er satt av konkrete arealer innenfor det totale rammen.

Ifølge pressemeldinga innebærer konseptet ombygging for magasinarealene til Vitenskapsmuseet. De foreslåtte formidlingsarealene er derimot ikke inkludert. NTNU-rektoren sier at NTNU vil prøve å få det til innenfor NTNUs ordinære rammer.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Meget fornøyd rektor

- Strålende bra, dette må være NM i handlekraft, sa en meget fornøyd rektor da Iselin Nybø fortalte det glade budskapet til NTNUs ledere.

Ønskelista til NTNU var riktig nok noe lengre, blant annet har NTNU ønsket at vedtaket skal ta hensyn til fremtidig studentvekst.

- Men dette tar vi når studentveksten kommer i framtida. Du vil høre mer fra oss, lovte Bovim.

Det er imidlertid Universitetet i Tromsø som vår besøk av det nybakte statsråden først. Det skjer på tirsdag.

- Men nå er jeg jo på besøk her først også, da, om enn ikke fysisk, konstaterte Iselin Nybø.