«Vi blir hørt, men ikke tatt hensyn til»

- Dette har vi fra den treårige ingeniørutdanningen advart mot lenge. I begynnelsen hadde vi en fighting spirit. Nå er det apatien som har tatt mange, sier førsteamanuensis Eirik Sundby om resultatene fra Teknas undersøkelse.

- Jeg tror at det i begynnelsen var en fighting spirit, der vi ville slåss for det vi mente var det beste for den treårige ingeniørutdanninga. Nå har man enten fått seg noe annet å gjøre, eller apatien har tatt mange, sier førsteamanuensis Eirik Sundby.

I undersøkelsen kommer det fram at over halvparten av Tekna-medlemmene, som kom fra Høgskolen i Sør-Trøndelag, mener utviklingen har gått i feil retning. Undersøkelsen er omtalt i Adresseavisen (+) tirsdag. Sammenliknet med en tilsvarende undersøkelse i 2015, er ansatte med Hist-bakgrunn blitt betraktelig mer skeptiske.

LES OGSÅ: Stor misnøye etter fusjonen

Advarte mot å splitte fagmiljøet

Også rektor Gunnar Bovim får passet sitt påskrevet. Nesten halvparten av de tidligere Hist-ansatte, som er Tekna-medlemmer, oppgir at de ikke har tillit til rektoren og bare fire prosent sier de har full tillit til ham.

- Vi har sett dette komme. Vi var bekymret for hvordan NTNU skulle klare å ta vare på miljøet rundt den praktiske treårige ingeniørutdanning. Vi var opptatt av at den skulle forbli samlet og være annerledes enn en halv sivilingeniørutdanning. Vi ble hørt, men ikke tatt hensyn til, sier Eirik Sundby til Universitetavisa.

Selv er han medlem i Forskerforbundet, men har lenge vært en krass kritiker av NTNUs omorganisering av utdanninga i kjølvannet av fusjonen.

Han viser til at det siste styret ved Fakultet for teknologi gjorde før det ble lagt ned i desember 2016, var å advare mot hva som ville skje med den treårige ingeniørutdanninga:

«V i ser med bekymring på at våre studiers kvalitet og egenart vil forsvinne, og at NTNU da ikke vil være i stand til å levere de profesjonsnære og relevante kandidatene næringslivet etterspør», skrev fakultetsstyret i et notat til NTNUs styremedlemmer, som også Sundby undertegnet.

Bekymringa handlet om at ansatte ble spredt over tre fakultet og enda flere institutter, noe de mente ville føre til oppsplitting av fagmiljøet.

- Alle lederne og alle strukturene som holdt sammen som en ingeniørutdanning er nå borte. Vi var lokalisert sammen geografisk, nå er vi flyttet hit og dit og vet ikke hvor noen er lenger, forteller han.

LES OGSÅ: De advarer mot at NTNU kan svekke ingeniørutdanninga

LES OGSÅ: U klart hva som skjer med nye og dyre lab-er på Kalvskinnet

LES OGSÅ: De vil passe på at NTNU ikke overser ingeniørene

- Venter på styrt avvikling

- Hvordan vil du beskrive de to årene som har gått etter fusjonen?

- Jeg tror at det i begynnelsen var en fighting spirit, der vi ville slåss for det vi mente var det beste for den treårige ingeniørutdanninga. Nå har man enten fått seg noe annet å gjøre, eller apatien har tatt mange. Vi får vente på styrt avvikling og så får vi etterpå si: Hva var det vi sa, sier han desillusjonert.

At undersøkelsen viser at mange ikke har tillit til rektor, kommenterer han slik:

- Det kan jeg underskrive på. Jeg tror enkelte ble provosert da arbeidsmiljøundersøkelsen ville få oss til å svare på hva vi mener om ledelsen, men at det ble presisert at dette gjaldt vårt nærmeste ledernivå.

- Hva mener du med at dere ikke har blitt hørt av NTNU-ledelsen?

- Vi blir hørt, men vi blir ikke tatt hensyn til. Det er stadig høringsrunder og møter og kaféer og jeg vet ikke hva, der vi kan si hva vi mener, men det blir ikke tatt hensyn til. Det er andre ting som er viktigere enn oss.

LES OGSÅ: - Fusjonen ødelegger ingeniørutdanninga
LES OGSÅ: NTNU-ansatte må sitte i åpent kontorlandskap