Valg for midlertidige:

Disse åtte stiller til styrevalg ved NTNU

Etter en litt trå start kan valgkomiteen presentere åtte kandidater som stiller til styrevalg for midlertidig ansatte i undervisning- og forskerstillinger.

Nye koster? 9.-11.april er det valg på styrerepresentanter for midlertidig ansatte i undervisnings- og forskerstillinger ved NTNU. Bildet er fra styremøte 14.mars i år.

I motsetning til de andre styrerepresentantene sitter representanten for de midlertidig vitenskapelig ansatte i NTNUs styre i kun ett år. I perioden 9. – 11. april.l skal en ny representant velges for perioden 1. august 2018 til 31. juli 2019.

Den siste uken har valgkomiteen gått fra å ha null navn på blokka, til åtte ved fristens utløp. Komiteen har ønsket seg kandidater fra ulike miljø ved NTNU og av begge kjønn. Nå har de fått tre menn og fem kvinner, og det er faglig spredning i feltet.

Dette er de åtte kandidatene:

- Ane Tolnes Haugdal, stipendiat, ØK NTNU Handelshøgskolen

- Espen Arntzen, stipendiat, NV Institutt for bioteknologi og matvitenskap

- Kristin Norum Skoglund, stipendiat, SU Institutt for lærerutdanning

- Nina Helen Aas Røkkum, stipendiat, SU Institutt for sosialt arbeid

- Marius Korsnes, postdoktor, HF Institutt for tverrfaglige kulturstudier

- Sigrid Rønneberg, stipendiat, IV Institutt for konstruksjonsteknikk

- Silje Marie Smitt, stipendiat, IV Institutt for energi- og prosessteknikk

- Vegard Stolsmo Foldal, stipendiat MH Institutt for samfunnsmedisin og sykepleie

I forrige uke skrev UA at nåværende representant for de midlertidige, Nina Helen Aas Røkkum, stiller til gjenvalg.

- Som styrerepresentant har jeg sett at det er mulig å bli hørt og å få til noe, og det har gitt meg motivasjon til å ta ett år til hvis jeg blir gjenvalgt, sa Røkkum til Universitetsavisa.

Den store andelen midlertidige er en konstant verkebyll for universitetene, som har en høyere andel ansatt i midlertidige stillinger enn resten av arbeidslivet. Ansatte i midlertidige stillinger er på 18,5 prosent i akademi mot 8,4 prosent ellers.