- Obligatorisk oppmøte uforenelig med lik rett til utdaning

De fleste talerne stilte seg lørdag negative til krav om obligatorisk oppmøte i høyere utdanning.

NSOs Landsmøte avholdes i år i Tønsberg.

En av de siste postene under NSOs landsmøte lørdag var generaldebatten, en mulighet for delegatene til å diskutere mer eller mindre det de vil, uten at det skal fattest vedtak.

- Endel studier har oppmøtekrav, og jeg studerer selv et fag hvor det er krav om 80 prosent oppmøte for å få godkjent. Hva skjer da med studenter som har kroniske sykdommer eller små barn? Det blir vanskelig å fullføre med så strenge krav, sa Karina Desié Wauthier, delegat fra Høgskolen i Østfold.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: - Det var et sokk da de leste opp navnet mitt

- Samskipnaden har et ansvar

Problematikken var velkjent for flere i salen.

- Institusjonene skal legge til rette for personer som er i en situasjon hvor det er vanskelig med fullt oppmøte. Her har også samskipnaden et ansvar, for eksempel ved å stille med barnepass slik at foreldre får mulighet til å delta i eksamen og undervisning også når barnet er sykt, sa Tonje Isabell Isaksen fra Universitet i Tromsø.

Wauthier viste blant annet til at de på hennes studie argumenterte for oppmøteplikten med at det var en del av grunnlaget for en skikkethetsvurdering.

- Obligatorisk oppmøte uten faglig begrunnelse er jeg motstander av. Og skikkethet er ingen god faglig grunn. Jeg sitter selv i skikkethetsutvalg, og det vi trenger er opplæring i å gjøre vurderingene, ikke obligatorisk oppmøte, sa Marius Toresen fra Oslomet.

LES OGSÅ: Ønsker å fjerne alderspoengene

Positive effekter ved oppmøte

Nikolai Klæboe fra Universitetet i Bergen påpekte at det også er positive effekter ved obligatorisk oppmøte.

- Obligatorisk har mange positive sideeffekter. Det fører blant annet til at en knytter sosiale bånd, møter folk, skaper en tilhørighet og et klassemiljø, sa han.

Det ville ikke Toresen høre noe av.

- Obligatorisk undervisning går mot prinsippet om lik rett til utdanning ettersom det er enkelte som ikke klarer å fylle det kravet, sa han.

Måtte i retten

En som selv har brutt oppmøtekravet, og kommet unna med det, er Jens Lægreid fra UiO.

- Jeg er åpenbart ingen småbarnsmor, men er likevel blitt rammet av dette rigide regelverket, sa han fra scenen.

Han er også meddommer, og ble på én dags varsel kalt inn til en tolv dagers rettssak. Med det hadde han kommet til å bryte 80 prosent-regelen.

- Jeg hadde heldigvis greie forelesere som godtok fraværet. Hadde jeg ikke hatt det ville rettssaken blitt utsatt og åtte grove kriminelle hadde gått fritt lengre enn de trengte.

Mistenkeliggjør studentene

Steinar Vikhold fra Høgskolen i Sørøst-Norge mener oppmøtekravet mistenkeliggjør studentene.

- Vi blir utsatt for tanker om at vi prøver å snike oss unna og ikke prioriterer skolen. Det som også ofte ligger til grunn er hvordan en opplever undervisningen en får, og hvorvidt den er engasjerende, sa han.

Men sykdom er nok likevel den mest legitime årsaken til fravær fra institusjonenes side.

- Vi må sørge for at noe fravær kan være gyldig, sa Sindre Berntsen fra Universitetet i Tromsø.

Fra NTNU kom enda en stemme for faglig begrunnet obligatorisk oppmøte.

- Vi har ikke obligatorisk oppmøte ved sykepleierutdanningen, med unntak når det er praksis og simuleringer. Og slik synes jeg det skal være. Det er der de fremtidige arbeidsgiverne ser oss, hvem vi er og hvordan vi jobber, sa Magnus Sverkelig fra NTNU.

- Og da er det også naturlig at det er de som vurderer vår skikkethet til yrket. Å tvinge folk til å ha 80 prosent oppmøte selv om de er syke er forferdelig. Da må det i hvert fall kunne innvilges ekstradager, fortsatte han.

- Viktig for psyken

Fra Nord universitet kom enda en stemme for obligatorisk oppmøte, etter samme argumentasjon som tidligere.

- Det er lettere å grave seg ned i ensomhet når en ikke har noe en må få til. Jo flere en møter, desto enklere blir det. Da merker en kanskje at andre sliter med det samme også. Så kan en heller bruke fraværsdagene på å skulke, sa Kim Nilssen.

Det var ikke Oliver Korssjøen ved Høgskolen i Innlandet enig i.

- Obligatorisk oppmøte er ikke måten å fikse studenthelsen på. Sliter en så mye at en ikke kommer seg på skolen... Tenk hvor ille det da blir om en stryker i tillegg, sa han før Marte Emilie Skjennem fra Høgskolen i Østfold avsluttet diskusjonen om obligatorisk oppmøte:

- Vi utdanner ikke lærere i 80-prosent. Det var svaret en av mine medstudenter fikk da hun ba om fritak. Hvordan skal en klare seg som student om en sliter litt fysisk eller psykisk og det er en grense en ikke kan få fritak fra uansett?