NTL vil hindre at det blir noe av foretaksmodellen

- Vi sier klart nei til å gå fra forskning til faktura og vil ikke flytte makta fra politikere til styrene, sier Kjersti Barsok i NTL.

– Det er bare en av flere modeller som skal utredes, sa statssekretær Rebekka Borsch (til venstre). Første nestleder Kjersti Barsok i NTL var ikke helt overbevist og ba de tillitsvalgte om å kjempe mot forslaget.

Over 70 tillitsvalgte er samlet i Oslo for å oppdatere seg om hva som kan skje hvis det kommer et forslag om at universitetene og høyskolene skal bli foretak, skriver NTL-magasinet.

Statsråd Rebekka Borsch (V) avdramatiserer, ifølge Uniforum, konsekvensene:

- Det er viktig å understreke at det er en av flere modeller som skal utredes. Når det gjelder foretaksmodellen, var det faktisk aktører fra sentrale institusjoner i sektoren som ønsket at vi skulle utrede modellen. Det var ikke noe vi selv fant på. Om det blir aktuelt å innføre foretaksmodellen, skal det gjøres i nær kompaniskap med sektoren, sa hun til forsamlinga.

Det er formuleringene i Jeløya-erklæringa som bekymrer de tillitsvalgte. Der går Regjeringa inn for å gjennomføre en mulighetsstudie, som skal utrede om sektoren er bedre tjent med å bli mer frikoblet fra staten.

NTLs Toril Nustad pekte på at de klarte å skape en slagkraftig allianse mot et lignende forslag i 2003, som toppet seg med ei samling av over 1000 personer i UiOs aula etterfulgt av et fakkeltog til Stortinget. 4300 skrev under et opprop mot foretaksmodell. I 2005 sa stortingsflertallet nei til forslaget.

- Vi skal klare å stoppe forslaget på nytt, men da er det viktig at vi starter arbeidet nå, og ikke venter på at en utredning skal bli ferdig.

LES OGSÅ: Forskerforbundet med krav før utredning

LES OGSÅ: Slik vil universitetene bli påvirket av å bli foretak

De Facto har utredet en rapport på oppdrag fra NTL NTNU. Den ble presentert av daglig leder Roar Eilertsen:

- Mer fristilling kan bety mer fokus til å outsource eiendomsdrift, vedlikehold, regnskap og ulike servicefunksjoner. Det vil bety oppsplitting av arbeidstakerkollektiver, mindre fagforeningsmakt og dårligere lønns- og arbeidsvilkår, sier han til NTL-magasinet.

Ifølge Uniforum ser ikke Rebekka Borsch bort fra at Regjeringa til slutt vil se bort fra foretaksmodellen.

- Om vi finner ut at vi ikke vil endre dagens styringssystem, kan det likevel hende at det er element i systemet som vi vil forandre. Det som er viktig, er at vi skal ha dialog med alle aktørene når det gjelder nye modeller. Jeg ser ikke bort fra at det hele kommer til å koke bort i kålen, og så finner vi ut at dette ikke er formålstjenlig og at det økonomisk ikke er mulig å få til, sa hun til de mange tillitsvalgte fra NTL.

Les også Uniforum: NTL mobiliserer mot føretaksmodell