Arendalsuka:

Slik gikk det da studentene inviterte til debatt med øl i glassene

Arendal: Det var tidvis mer fyll og fjas enn politisk debatt da NSO og Ansa inviterte til Studentnach.

Debattanter fra venstre: Marit Knutsdatter Strand (Sp), Martin Henriksen (Ap), Sivert Bjørnstad (Frp) og Mathilde Tybring-Gjedde (H)

Klokken hadde nettopp passert ti på kvelden i Arendal da Hanna Flood og Håkon Randgaard Mikalsen åpnet årets tidligste nachspiel.

Dette er sjette året på rad at Association of Norwegian Students Abroad (Ansa) og Norsk Studentorganisasjon (NSO) arrangerer Studentnach under Arendalsuka.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Skryt og drikkestemning

Det hele startet med et enkelt spørsmål fra debattleder Ola Magnussen Rydje:

- Er politikken rundt høyere utdanning på rett vei?

- Jeg vil absolutt si at vi styrer UH-politikken rett vei, svarte Mathilde Tybring-Gjedde fra Høyre.

- Jeg er positivt overrasket... Regjeringen har bygd flere studentboliger enn jeg trodde. Det synes jeg er bra. Men det er fremdeles et stykke igjen... Men jeg vil ikke ødelegge den gode stemningen her nå, svarte Martin Henriksen i Arbeiderpartiet.

Målet er nettopp en avslappet stemning. Å ta de seriøse debattene på et litt mer studentsk vis - i form av en aldri så liten fest.

Eller som NSO-leder Håkon Randgaard Mikalsen sa det tidligere på dagen:

- Det er jo i form en fin kontrast til endel annet som skjer her. Det er en studentdebatt. Det er en pubdebatt. Det er lov til å ta seg noen øl. Og debattantene slipper å hilse stortingspresidenten hver gang de skal si noe.

Hvem gjorde hva galt?

Nettopp det med studentøkonomi og studieboliger ble et tema tidlig.

- Problemet med debatten om studentøkonomi er at det blir en diskusjon om hvem sin gamle kunnskapsminister som var best. Vi har økt studiestøtten, men vi skal ikke kimse av at ti tusen studenter står i kø for å få bolig. Men det er færre. Det går i riktig retning, sa Tybring-Gjedde.

Og det var nettopp en slik diskusjon det ble. Alle var enige i at alt har blitt bedre. Alle enige i at mye fremdeles må gjøres. Og alle pekte på hvor dårlig de andre partiene gjorde det da de satt i regjering.

Så kom spørsmålet fra NSO. Når får vi studiestøtten opp på 1,5G?

- Å få det opp dit tror jeg blir vanskelig, men jeg er veldig for å knytte studiestøtten til folketrygdens grunnbeløp, svarte Fremskrittspartiets Sivert Bjørnstad.

- Jeg tror det er på tide å tenke nytt. Om en studerer 60 prosent trenger en ikke full støtte. Har en barn bør en få mer. Jeg hadde det veldig gøy med å gjøre alt annet ved siden av studiene, men jeg er ikke sikker på at staten skal betale det, svarte Henriksen.

Ingen kunne svare om arealnorm

Petter Aaslestad, leder i Forskerforbundet, lurte på hva debattantene mente om arealnormen. Sivert Bjørnstad, som egentlig sluttet å jobbe med sektoren for tre år siden ble raskt svar skyldig:

- Jeg har ikke satt meg inn i den saken jeg...

- Vi er mot den, svarte Marit Knutsdatter Strand fra Senterpartiet før Martin Henriksen dro samme kort som Bjørnstad. Det gjorde også Tybring-Gjedde.

Så gikk diskusjonen over til å omhandle kvalitet etter spørsmål fra Mari Sundli Tveit, rektor ved Norges miljø- og biovitenskapelige universitet.

- Vi kommer ikke til å ha tydelige skillelinjer lengre, men mer tverrfaglighet og evne til kritisk tenking. Det å tenke tverrfaglig er det viktigste fremover, sa Tybring-Gjedde og fikk støtte fra Bjørnstad.

- Jeg tror det handler om at institusjonene selv må prioritere bedre. Det er ikke alt vi kan opprettholde. Trenger en egentlig fem miljøer i gresk? Men det må sektoren selv styre. Jeg tror ikke vi kan styre det.

- Hvor politisk skal utdanning være? Vi må passe oss. Forskning og utdanning utvikler seg selv, påpekte Strand.

Mye støy

I løpet av de drøye halvannen timen med debatt ble også flere tema tatt opp. Bør «Students at risk»-ordningen opprettholdes? Ja. Bør menn og kvinner kvoteres inn for å sørge for kjønnsbalanse i høyere utdanning? Nja. Er det egentlig en god idé å arrangere pubdebatt for studenter under Arendalsuka?

Nei. For i likhet med forelesningssaler landet over var det også her en liten gruppe som syntes sine egne stemmer og meninger var mer interessante enn panelets. Og som ikke engang tok hintet da de voksne pent ba dem om å være stille. Enten det var ordstyrer eller publikum.