Fusjonen har gjort studentene mindre fornøyde

Fusjonen skulle gi mer fornøyde studenter, sa statsråder og universitetsledere. Men resultatet ble det motsatte.

Fusjonen førte til mer misnøye blant studentene. Forskerforbundets Gry Eva S. Alterskjær er ikke overrasket.

Studentenes tilbud skulle bli bedre da en rekke høyskoler og universiteter slo seg sammen. Men studentene ble mindre fornøyde, viser tall hentet fra undersøkelse utført av Nifu (Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning).

Det er Forskerforum som har hentet ut tall fra Nifus kandidatundersøkelse.

Studentenes tilbud skulle bli bedre da en rekke høyskoler og universiteter slo seg sammen. Men studentene ble mindre fornøyde, viser undersøkelsen.

En rekke universiteter og høyskoler har slått seg sammen de siste årene. Fusjonene skulle blant annet gi flere verdensledende fagmiljøer og bedre kvalitet i utdanningene.

Fasiten er at tilfredsheten ikke har gått opp for noen av dem. Derimot har den delvis gått ned ved Universitetet i Sørøst-Norge, Universitetet i Tromsø og NTNU.

Nifu understreker imidlertid at de ikke kan fastslå at dette skyldes fusjonene.

NTNU: Fra 62 til 52

For NTNUs del viser tallene at i 2015, før fusjonen, var det 62 prosent av de spurte som sa seg «svært fornøyd» med utdanningen. I 2017 sa bare 52 prosent dette.

I 2015 var 60 prosent svært fornøyde med lærerstedet. I 2017 hadde tallet sunket til 50 prosent.

– Høye krav til de ansatte

Hovedtillitsvalgt for Forskerforbundet ved NTNU, Gry Eva S. Alterskjær, er ikke så overrasket, sier hun til Forskerforum.

NTNU-fusjonen i 2016, der høyskolene i Ålesund, Gjøvik og Sør-Trøndelag ble en del av NTNU, har gitt økt arbeidsbelastning på ansatte, sier Alterskjær. De har blitt flyttet mellom campuser og lokaler. Fagmiljøer er splittet opp eller slått sammen. Det har kommet en ny organisasjonsstruktur. Det har gått fort. Og det er ikke over ennå, fortsatt jobber man med å samlokalisere fagmiljøer.

– Det er klart at det har stilt veldig høye krav til de ansatte. Det er ikke umulig å tenke seg at dette har konsekvenser for hvordan studentene opplever studiestedet. Det er ikke så vanskelig å se for seg at både tilgjengeligheten, oppfølging og veiledning av studentene vil kunne lide i en så krevende situasjon, sier Alterskjær.