NSO kritiske til strengere regler om heldekkende ansiktsplagg

NSO-leder Håkon Randgaard Mikalsen mener forslaget vil føre til en økt stigmatisering og mer utenforskap.

Håkon Randgaard Mikalsen, her under NSO sitt landsmøte i 2018, mener det blir feil å forby plagg som niqab og burka på alt som defineres som universitets- og høyskoleområder.

- Det er en klassisk politisk greie å si at her er det noe vi ikke liker, det må vi gjøre noe med, så da tar vi første og enkleste virkemiddel og forbyr det. Men det er ikke sånn at en kan forby alt en ikke liker, sier Håkon Randgaard Mikalsen, leder i Norsk studentorganisasjon (NSO).

Han mener Arbeiderpartiets migrasjonsutvalg sitt forslag om ytterligere innstramming av lovverket rundt plagg som dekker hele eller deler av ansiktet er fattet på et tynt kunnskapsgrunnlag.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: NTNU ønsker ikke forbud mot nikab

LES OGSÅ: Studenttinget vil ikke ha nikabforbud

- Vil føre til stigmatisering

- Hvis en ser på hva Holocaustsenteret skrev i sitt høringssvar til forslaget til den loven som gjelder i dag så har de et par viktige og gode argument som vi stiller oss bak. For det første vil et slikt kategorisk forbud øke symbolverdien til plagget, samtidig som det også vil føre til en stigmatisering og et utenforskap. I tillegg kan det også oppleves som en diskriminerende sanksjon på bakgrunn av religion.

Mikalsen viser til at institusjonene fra før av har hatt mulighet til å regulere bruken av slike plagg selv.

- Såvidt meg bekjent har det ikke vært noen form for misnøye med den ordningen blant institusjonene, og det viste også høringssvarene helt tydelig da lovforslaget var ute på høring, sier han.

LES OGSÅ: Venstre vannet ut nikab-forbud

Lite forskning på bruk og forbud

NSO-lederen påpeker også at det er lite forskning på bruk av plaggene eller effekten av et slikt forbud her til lands, og at det lille som er gjort av forskning i utlandet heller ikke peker på at disse plaggene er så kvinneundertrykkende som det Arbeiderpartiet mener.

- En kan ikke si det så enkelt som at bruken av slike plagg er et resultat av press. Mye av det er også bundet opp i et eget ønske om å bruke niqab eller burka. Det kan man selvfølgelig mene hva man vil om, men vi har allerede et lovverk som regulerer den delen av dette som handler om press fra andre. Om en ikke klarer å håndheve det lovverket er det et helt annet problem. Jeg tror ikke ytterligere lover og regler vil være noen løsning.

Han mener også at et generelt forbud mot ansiktsdekkende plagg på campusområder i enkelte byer vil føre til at store sentrumsområder i praksis blir avstengt for en del av befolkningen.

- For eksempel i Oslo sentrum er det jo store deler som tilhører universitetet hvor en med en slik innstramming sier at deler av befolkningen ikke får lov til å bevege seg, og slik er det også i flere norske byer. Det er viktige og sentrale deler av bysentrum som vil bli sperret av, sier Mikalsen.