Nybø vil ha råd for å få flere til å studere i utlandet

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø ber om hjelp til å få flere norske studenter til å dra ut.

Statsråd Iselin Nybø, her avbildet under Arendalsuka, ønsker en kulturendring for å få flere til å ta et utenlandsopphold som en naturlig del av studieløpet.

I dag reiser bare 16 prosent av norske studenter til utlandet i løpet av studietiden, mens Norge gjennom Bolognaprosessen har forpliktet seg til at 20 prosent skal ha hatt et opphold i utlandet når de tar en grad. Målet skal være nådd innen 2020, skriver På Høyden.

Norge ligger likevel ikke dårlig an: Bare Slovakia, Island, Irland og Latvia har en høyere andel studenter i utlandet enn Norge, viser tall fra OECD for studieåret 2012-13.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

LES OGSÅ: Studenter om utveksling: - Det er et puslespill

Vil ha kulturendring

Men Nybø ønsker at utenlandsopphold mer skal bli regelen enn unntaket:

– På sikt er målet at vi får til en kulturendring slik at halvparten av dem som avlegger en grad i norsk høyere utdanning har hatt et utenlandsopphold som en naturlig del av studiet, sier Nybø.

Både hun og forgjengeren Torbjørn Røe Isaksen har snakket om at det kan være aktuelt å gjøre utveksling til standarden for studenter.

– Internasjonal erfaring i studietiden gir store muligheter både for den enkelte student og for samfunnet. Nå ønsker vi innspill fra studentene, utdanningsinstitusjonene og andre som kan bidra til at flere reiser ut og får denne erfaringen, sier Nybø i en pressemelding.

Ferdig om et år

Innspillene blir en del av arbeidet med den varslede stortingsmeldingen om internasjonal studentmobilitet. Internasjonalisering av norske studieprogram, og hvordan man kan integrere utenlandske studenter i Norge bedre er andre tema som vil bli tatt opp i meldingen, som skal være ferdig ved årsskiftet 2019/2020.