866 underskrifter for konsekvensutredning

Forskere ved Prio har tatt initiativ til en underskriftskampanje for å få utredet konsekvensene av Plan S. Torsdag ettermiddag har kampanjen 866 underskrifter.
866 personer har torsdag ettermiddag tatt til orde for konsekvensutredning av Plan S.
(Foto: Skjermdump)

866 personer har torsdag ettermiddag tatt til orde for konsekvensutredning av Plan S. Foto: Skjermdump

Fredsforskningsinstituttet Prio startet i forrige uke en underskriftskampanje for å få konsekvensutredet Plan S.

Etter en snau uke har kampanjen hentet inn signaturene til 866 personer.

«Åpen tilgang til forskningsresultater er et gode både for forskningsmiljøet og for samfunnet. Vi som skriver under på dette oppropet er imidlertid bekymret for at Plan S, slik den opprinnelig er formulert og med den tidsplanen som er lagt til grunn, kan få konsekvenser for forskningens kvalitet, forskningsresultatenes spredning og forskningsmiljøenes utvikling» står det i oppropet.

På listen over signaturer finner en drøyt 70 NTNUere, deriblant Edvard Moser og medlem i NTNU-styret Aksel Tjora.

Lenke til oppropet.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

UA vil gjerne ha dine kommentarer. Kommentarer fra anonymiserte brukere og kommentarer med personangrep vil bli slettet.
comments powered by Disqus
Siste fra forsiden

– Vanskeligere å bruke Ny-Ålesund til forskningsbasert undervisning

– Det er manglende interesse for å bruke Ny-Ålesund for å utdanne neste generasjons polarforskere, sier professor Geir Johnsen. Problematikken ble nylig tatt opp i et skriftlig sprøsmål i Stortinget.

Frp-topp enig i at studentene sutrer

Studentene har ingen grunn til å klage på innstramminger i stipendordningen, mener utdanningskomiteens leder Roy Steffensen (Frp).

Kjønnsforskningens venner og uvenner ti år etter Hjernevask

Hva har TV-serien Hjernevask og den kanadiske psykologiprofessoren Jordan Peterson til felles? Fenomenene er uttrykk for samme tendens i tiden, skriver Agnes Bolsø.

NTNUs første meritterte førstelektor

– Å merittere en førstelektor har en viktig signaleffekt, det tydeliggjør at undervisning er viktig, sier Wenche Waagen førstelektor i musikkdidaktikk.