Ber universiteter og høyskoler om å styrke informasjonssikkerheten

Forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) mener det er for liten bevissthet om informasjonssikkerhet på øverste nivå ved universitetene og høyskolene.

- Vi må sikre at informasjonen vi har ansvar for ikke er manipulert og at den er til å stole på, enten det er forskningsdata eller studentenes eksamensresultater, sier statsråd Iselin Nybø.

Nå ber hun styrene ved alle universiteter og høyskoler styrke arbeidet med informasjonssikkerhet. Hun presiserer at informasjonssikkerhet er styrets ansvar.

– I dag har vi ikke nok kunnskap om risikoen vi står overfor, sier hun i en pressemelding.

KD viser til at Riksrevisjonen i fjor kom med kritikk av informasjonssikkerheten i UH-sektoren.

– Som samfunn er vi ofte flinkere til å tråkke på gasspedalen for digitaliseringen enn vi er til å avpasse farten etter egne ferdigheter og forholdene rundt oss. Det betyr at vi er nødt til å jobbe sikrere for å kunne fortsette i samme tempo, fortsetter statsråden.

For å møte utfordringene innføres det et nytt system for at Kunnskapsdepartementet og Direktoratet for ikt og fellestjenester i høyere utdanning og forskning (Unit) skal kunne møte disse utfordringene sammen med institusjonene.

– Dette innebærer bedre rutiner for å avdekke informasjonssikkerhetsproblemer og bedre metoder for å prøve å løse dem – og sjekke om løsningene faktisk virker. Det høres kanskje selvfølgelig ut, men vi har ikke gode nok rutiner i dag. Vi må ha bedre oversikt over risikoen for å kunne møte de sikkerhetsutfordringene vi står overfor, sier Nybø i pressemeldingen.

Regjeringen har satt av 70 millioner kroner ekstra til Unit over de neste fire årene. Dette skal blant annet brukes til å heve kompetansen til de som ivaretar sikkerheten og forbedre evnen til å avdekke og håndtere trusler mot forskningsnettet.

– Målet er å hindre at uvedkommende får tilgang til konfidensiell informasjon. Vi må sikre at informasjonen vi har ansvar for ikke er manipulert og at den er til å stole på, enten det er forskningsdata eller studentenes eksamensresultater, sier Nybø.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.