Riksrevisjonen sjekker taxibruk

Nå skal Riksrevisjonen sjekke Universitetet i Oslos taxibruk, melder VG i dag.

Professor Nils Chr. Stenseth har havnet i medienes søkelys på grunn av omfattende bruk av taxi på UiOs regning.

På eget initiativ har Riksrevisjonen nå begynt å sjekke UiOs taxibruk. Grunnen er VGs avsløring av professor Nils Chr. Stenseths bruk av taxi for en halv million på under tre år, skriv Uniforum.

Det skjer etter at UiO selv varslet om professor Nils Chr. Stenseths taxiturer. Sist lørdag avslørte VG at Stenseth hadde tattt taxi for over dette beløpet betalt med taxikort fra UiO. Riksrevisjonen tar nå tak i saken, melder avisa.

– Universitetet i Oslo har selv varslet oss om saken og opplyst at de undersøker om det er brudd på gjeldende bestemmelser og mangelfull oppfølging internt. Vi vil følge opp ut fra dette, opplyser ekspedisjonssjef Tora Jarlsby i Riksrevisjonen til VG.

Professor  Nils Chr. Stenseth  må betale tilbake til Universitetet i Oslo de private drosjeregningene han har fått dekket med et eget taxikort fra Oslo taxi. Ifølge Stenseths egne utregninger vil det si rundt 100 000 kroner på tre år. Resten av drosjeregningene på til sammen 400 000 kroner mener Stenseth Universitetet i Oslo må dekke. Det er drosjeturer han har gjort i embets medfør. Ifølge VG har han dratt taxikortet 1300 ganger på to år og åtte måneder.

Professor Iver B. Neumann forsvarer taxi-bruken til Stenseth:

– Hadde det vært snakk om en næringslivtopp eller en idrettstopp som hadde brukt dette beløpet til taxi, ville ingen ha hevet et øyenbryn. Men i Norge verdsetter vi ikke at toppforskning er en toppjobb på linje med en næringslivsleder, sier Iver B. Neumann, som er direktør ved Velferdsforskningsinstituttet NOVA til Forskerforum.

Neumann mener hele saken er storm i et vannglass.

LES OGSÅ: - UiO burde åtvara meg mot taxibruken