NTNU-rapport viser hvordan innovasjon i sektoren bør måles

Under Technoport-konferansen onsdag overleverte prorektor for innovasjon ved NTNU, Toril Anita Nagelhus Hernes, rapporten om hvordan universitetenes bidrag til innovasjon bør måles.

De indirekte bidragene til innovasjon trekkes frem i rapporten NTNU har utarbeidet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet. Her får statssekretær Rebekka Borsch rapporten av prorektor Torl Anita Nagelhus Hernes.

Som del av NTNUs utviklingsavtale med Kunnskapsdepartementet har universitetet utarbeidet en rapport om et helhetlig system for å måle og synliggjøre universiteters bidrag til innovasjon.

I rapporten påpekes det at en ikke bare kan se på de direkte bidragene, slik som kommersialisering, næringslivsutvikling og innovasjoner i samfunnet, men at en også må se på de indirekte bidragene universitetene kommer med.

De indirekte bidragene forklares i rapporten som innovasjonskompetanse, innovasjonskultur og samarbeid på mellom universiteter og andre aktører.

Universitetenes hovedrolle er «ofte knyttet til indirekte bidrag gjennom aktiviteter og prosesser som potensielt kan bidra til innovasjon» skriver de i rapporten og lister opp hele bredden av ting et universitet befatter seg med - med unntak av den administrative aktiviteten.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.