Plan S:

- Det haster å få prosessen over på et godt spor

Senterpartiet ber om at forskningssektoren i større grad involveres i når gjennomføringen av Plan S skal konkretiseres.

Senterpartiets Marit Knutsdatter Strand (bildet) og Marit Arnstad mener det haster å få innføringen av Plan S inn på et spor hvor norsk forskningssektor ivaretas på en tilfredstillende måte.

- Alle er enige om målet om åpen tilgang til all offentlig finansiert forskning, men vi kan ikke stille oss slik at vi risikerer at deler av forskningsmiljøene i Norge ikke vil ha relevante kanaler å publisere i, sier Marit Knutsdatter Strand, stortingsrepresentant og medlem i utdannings- og forskningskomitéen på Stortinget for Senterpartiet.

Hun har sammen med partikollega Marit Arnstad forfattet representantforslaget hvor de ber regjeringen sikre at norske forskningsmiljøer blir ivaretatt ved innføringen av Plan S.

Plan S er et EU-initiativ for å gjøre all offentlig finansiert forskning åpent tilgjengelig. At forskningen publiseres åpent tilgjengelig blir dermed et forbehold for å få forskningsmidler fra EU, samt fra nasjonale forskningsråd, i Norges tilfelle Forskningsrådet.

- Er dere ikke litt sent ut?

- Vi mener det fortsatt er tid til å vurdere konsekvenser, involvere forskningsmiljøer og sette i verk tiltak for å sikre best mulig gjennomføring, sier Strand.

Forslaget skal nå behandles av utdannings- og forskningskomitéen, noe Strand antar kommer til å ta en måneds tid, før det kommer opp til endelig votering i Stortinget.

- Slik vi forstår det går dette svært raskt fremover, og derfor haster det med å få prosessen over på et godt spor som ivaretar hele forskningssektoren på en tilfredsstillende måte, sier Strand.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.

Her er de fem punktene i forslaget:

1. Stortinget ber regjeringen involvere forskningssektoren i konkretiseringen av gjennomføringen av Plan S.

2. Stortinget ber regjeringen sikre at alle fagmiljøer fortsatt vil ha relevante kanaler å publisere sine forskningsresultater i.

3. Stortinget ber regjeringen sikre at kvalitet og ikke ressurser avgjør hvem som har muligheten til å publisere forskningsresultater.

4. Stortinget ber regjeringen vurdere behovet for, og utrede mulige, overgangsordninger.

5. Stortinget ber regjeringen sikre at Plan S ikke er i strid med norsk lovgivning om opphavsrett.