Nord universitet:

– Gjør Nord-Norge til u-land

– Nordlendinger blir kolonisert, mener artisten Ida Maria som reagerer kraftig på forslaget om å legge ned Nesna ved Nord universitet.

Full tenning etter at det ble kjent at studiestedet Nesna blir foreslått nedlagt. Artisten Ida Maria til venstre.

24. april sendte rektor ved Nord universitet ut et forslag til ny studiestruktur, som blant annet innebærer å legge ned campus på Nesna og Sandnessjøen.

Artist Ida Maria er en av de som reagerer kraftig. Hun er selv fra Nesna, og mener universitetet er avgjørende for lokalsamfunnet. Fredag deltok hun og mange andre i Nesna i en demostrasjon under parolene «Mord universitet».

– Tenk deg en bygd som har akademisk blod i alle årer, inkludert bjørketrærne! Når man prøver å sage av grenen vi sitter på blir det dårlig stemning, sier hun.

LES OGSÅ: Mobiliserer stort mot nedlegging

LES OGSÅ: « Sentralisering ses på som en vidunderkur»

«Nordlendinger blir kolonisert»

– Det er som om noen prøver å kutte av oss en arm: Nesna kommer til å overleve, men det gjør veldig, veldig vondt.

Ida Maria tror ikke universitetslederene forstår hvordan Norge ser ut og hvilke utfordringer man har i distriktene.

– Forstår man hvilke utfordringer man står overfor i Nord-Norge og hvilke konsekvenser nedleggelse av ulike sektorer har for lokalbefolkningen?

– Vi blir jo koloniserte nordlendinger som sitter igjen med smuler. Også føde- og jordmortilbudet blir rasert, og man kutter i ambulansetilbudet i distriktene. Dette påvirker alle ledd i samfunnet vårt. For å kalles et i-land skal man ha rett på utdanning og helstilbud, men nå lager vi et slags u-land av Nordland og distriktene. Det er fjernt.

Trenger utdanningstilbud

– Vi har utdannet lærerer i distriktet i Norge i hundre år. Her er et miljø som er eksperter på det de holder på med.

– Når man legger ned hjørnesteinsbedrifter i småsamfunn tar du bort mulighetene for nordlendingene til å bo der de bor, og opprettholde kunnskapene man har. Man raserer slekter med fantastisk førstehåndskunnskap om plassen de bor på.

Ida Maria beskriver et opprørt lokalsamfunn, hvor alle har vært med på å mobilisere til demonstrasjon; næringslivssjefen i kommunen steker pølser, det arrangeres støttekonsert på campus og ordføreren jobber dag og natt, forteller artisten.

Hun kaller forslaget logisk dårlig begrunnet og økonomisk idiotisk. I Nesna finnes pedagogikk i alle ledd, fra barnehage til skole, fordi de har en god lærerutdanning, mener hun.

– La fagmiljøet leve her, for gud skyld, og styrk det med forskningsmidler! Skal alle bo i Oslo? Man bygger ut oljeindustrien i indre og ytre Helgeland for milliarder, men et universit kan vi ikke ha? Det er som å si til hele lokalbefolkningen: «vi tar ressursene deres og dere skal dø».

– Man burde heller gi Nesna tilbake selvråderett over eget utdanningtilbud enn at det blir toppstyrt i Bodø, som tar alle millionene, sier en fly forbannet Ida Maria.