UA-debatten

– Ulike meninger har en verdi for samfunnet

UiB-rektor Dag Rune Olsen mener ytringsfriheten er under press. – Meningsbrytning er sentralt for kunnskapsutviklingen, sa han under UA-debatten.

Forsker Hilde Løvdal Stephens og rektor Dag Rune Olsen møttes til debatt tirsdag.

Dag Rune Olsen, rektor ved Universitetet i Bergen, debatterte ytringsfrihet og akademisk frihet med Hilde Løvdal Stephens i UA-debatten tirsdag kveld.

– Ytringsfrihet står ekstremt sterkt i det norske samfunnet. Det handler om å bygge demokrati. Ulike synspunkter skal komme fram, fordi det har en verdi for utviklingen av samfunnet, sa Olsen.

Olsen mener meningsbrytning er sentralt for kunnskapsutviklingen i akademia.

– Nå er ytringsfrihet og akademisk frihet under press. Ytringsfriheten er truet i mange land, blant annet i Polen og i Tyrkia. Mine kolleger i Storbritannia diskuterer også dette som en utfordring. Noen av de som er ansatt ved universiteter som har skolepenger er bekymret for at studentene skal klage på dem, sa Olsen.

– Overdrevet problem

Stephens er førsteamanuensis ved Universitetet i Sørøst-Norge og har en doktorgrad i Nord-Amerika-studier. Hun mener problemet med studenter som krever scenenekt er overdrevet.

– Grupper fra den etablerte konservative bevegelsen er den største trusselen mot den akademiske friheten. Det er også de som snakker mest om snowflakes, sier Stephens.

Olsen mener at man ikke bare skal akseptere at andre har andre meninger, men også vise at det er ønskelig med andre meninger, og at de skal respekteres.

– Den genuine nysgjerrigheten er viktig. Jeg vil forsøke å forstå hvorfor du mener dette. Men jeg vil også være kritisk. Slik kan vi få til en debatt, sier Olsen.

– Hva med hatytringer? spør Stephens.

– Man må ha en felles plattform. Hatrytringer kan være politiske, og ikke akademisk tuftet. Vi har forbud mot hatytringer i Norge. Vi er liberale med å invitere folk, men vi er ikke et mikrofonstativ, sier Olsen.

– Blitt et sted for offentlig diskusjon

Stephens understreket at universitetene i USA har blitt steder for offentlig diskusjon, og ikke bare akademisk debatt.

– Det er viktig å skille mellom akademisk debatt og ideologer som kommer inn i universitetene, sier Stephens.

– Er ønsket om safe spaces alltid galt? spurte ordstyrer Tore Oksholen, redaktør i Universitetsavisa.

– Nei, ikke alltid. Hvis studentene spør meg om å si fra før jeg viser grusomme bilder fra andre verdenskrig, så gjør jeg det, sier Stephens.

– Olsen, du er en hvit mann som pusher 50 - er det lett for deg å si at vi skal tåle alt? spurte Oksholen.

– Nei, men det sier jeg ikke heller. Jeg tror man kan si at endel av debattene mellom gråhårede menn oppe i årene, ikke er debatter der man ønsker å komme fram til ny kunnskap, svarte Olsen.

Dårlig stillingsvern

Stephens forteller at det er mange korte kontrakter og dårlig stillingsvern ved universitetene i USA.

– Du kan være redd for å ta tak i vanskelige saker hvis du frykter at studentene klager på deg, sier hun.

Olsen er ikke redd for at det samme skal skje blant midlertidig ansatte i Norge.

– Vi universitetsrektorer har fått instruks fra statsråden om at midlertidigheten skal ned. Det kan være stressende å være midlertidig, men jeg tror ikke situasjonen påvirker ytringsfriheten deres, sier han.

Dag Rune Olsen UA-debatten