Revidert nasjonalbudsjett:

- Dette er et heftig kutt for studentene

Få søkere gjør at regjeringen tar tilbake 300 millioner fra studentboligbudsjettet.

Den sittende studentlederen mener regjeringen burde tatt en ny runde med utlysning av midler til studentboliger.

- Dette er et heftig kutt for studentene, sier Håkon Randgaard Mikalsen, leder for Norsk studentorganisasjon.

I revidert nasjonalbudsjett foreslår regjeringen å redusere bevilgningene til nye studentboliger med 298,5 millioner kroner i 2019. Årsaken er at Stortinget i utgangspunktet vedtok å bevilge midler til 3400 studentboliger over budsjettet for 2019, men det kom bare inn søknader om tilskudd til 1448 boliger under utlysningen av midlene.

Samtlige som søkte fikk midler, men likevel fører dette til at snaut 300 millioner kroner er forventet å bli stående ubrukt i 2019. Studentlederen mener disse pengene likevel burde blitt stående der de står i budsjettet.

- Vi har spilt inn til regjeringen at de burde ha en ny utlysning i 2019. Dette er penger som bør brukes på studentboliger, sier Mikalsen.

Flere reagerer

Heller ikke påtroppende leder Marte Øien er fornøyd med regjeringens bruk av penger overfor studentene, og skriver følgende på Twitter:

Også opposisjonen har reagert på at bevilgningene til nye studentboliger reduseres med 300 millioner.

- Dette er håpløs styring og manglende handlekraft fra høyreregjeringen. Har ikke høyreregjeringen noen dialog med sektoren, og hvordan er det mulig å ikke ha oversikt over kapasiteten og planene til studentsamskipnadene? Det er helt ansvarsløst å bruke statsbudsjettet til å sette av fantasipenger til studentboliger høyreregjeringen sannsynligvis visste aldri ville komme, sier Martin Henriksen, utdanningspolitisk talsperson i Arbeiderpartiet i en pressemelding.

Nybø: - God budsjettskikk

Statsråd Iselin Nybø (V) reagerer på måten studentene framstiller studentbolig-saken.

— Regjeringen var klare for å bygge hele 3400 nye studentboliger og bevilge penger til dette, men vi fikk ikke nok søknader. At vi kutter disse 300 millionene nå er bare i tråd med god budsjettskikk. Regjeringen har jobbet seriøst med studentboliger over lang tid, sier Nybø til Khrono.

En årsak til at det var få søknader, skal skyldes at støtten blir prisjustert fra år til år. Derfor blir det trolig nedgang i en overgangsperiode:

— Det betyr at det lønner seg å vente med å søke penger til prosjektet ditt er helt klart for realisering, sier Nybø til Khrono.

Savner midler til Elgeseter gate 10

Et annet prosjekt det var håp om å få midler til, er det nye bygget for NTNUs helse- og sosialfag, samt samskipnadens nye treningsfasiliteter, i Elgeseter gate 10. Bygget har vært planlagt lenge, men år etter år har NTNU sittet igjen skuffet etter manglende bevilgninger over statsbudsjettet.

– Selv om det ikke er vanlig å finansiere store investeringsprosjekt over revidert statsbudsjett, hadde NTNU likevel forventet en bevilgning til realisering av byggeprosjektet i Elgeseter gate 10 hvor resten av helse- og sosialfagene er tenkt plassert, sier prorektor for utdanning Anne Borg i en pressemelding.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.