UH-ledere støtter oppropet mot autonome våpen

Flere rektorer og prorektorer har skrevet under på oppropet mot drapsroboter.

Margareth Hagen, prorektor ved UiB, Johann Roppen, rektor ved Høgskulen i Volda og Curt Rice, rektor ved Oslomet er ledere som har signert.

«Vi som har signert dette oppropet ønsker å uttrykke bekymring for utviklingen av dødelige autonome våpensystemer. Vi er enige om at beslutningen om å ta et menneskeliv aldri skal overlates til en maskin. Spesifikt ber vi våre folkevalgte bidra til at Norge tar et tydelig standpunkt og støtter internasjonal innsats for å starte forhandlinger om et juridisk bindende instrument mot utvikling og bruk av dødelige autonome våpensystemer.», står det blant annet i oppropet.

Roppen, Rice og Krumsvik er med

Initiativtakerne jobber selv med kunstig intelligens, og er bekymret over hvilke problemer som kan oppstå den dagen våpen kan styre seg selv og selv velge hvem de skal drepe. Den 18. juni inviterer de til ei større lansering, hvor de oppfordrer alle til å signere oppropet.

Tre rektorer i universitets- og høyskolesektoren har allerede skrevet under: Curt Rice, Oslomet, Johann Roppen, Høgskulen i Volda og Arne H. Krumsvik, Høyskolen i Kristiania.

Prorektorer som støtter saken ved å signere oppropet er foreløpig: Kenneth Ruud ved UiT -Norges arktiske universitet og Margareth Hagen ved Universitetet i Bergen. Mangeårig prorektor ved Oslomet, Morgen Irgens, er en av inititativtakerne til underskriftskampanjen.

Mange som forsker på kunstig intelligens og robotikk, eller på etiske problemstillinger innenfor dette feltet, har underskrevet oppropet, som i skrivende stund er på over 200 navn. Ved Norges teknologiske høyborg, NTNU på Gløshaugen, har en rekke forskere ved Institutt for teknisk kybernetikk signert.

Kjente navn i sektoren finner vi også blant underskriverne. Her er noen: Aksel Tjora, NTNU, Nils Butenschön, UiO, Lars Fr. H. Svendsen, UiB, Jill Walker Retterberg, UiB og Lars Gule ved Oslomet.

LES OGSÅ: Opprop mot dødelige autonome våpen

Våpenkappløp

Tidligere denne uka skrev Aftenposten om den israelske «selvmordsdronen», som er solgt til flere land. Den er stillegående, har en rekkevidde på 100 kilometer og kan spore radarsignaler i et bestemt område og deretter angripe. Den skal være solgt til flere land.

Ifølge avisa deltar flere land i et våpenkappløp for å sikre seg en posisjon også innenfor kunstig intelligens og autonome våpen. Amerikanerne leder an, men kineserne har et mål om være størst på feltet innen 2030.

28 land har gått inn for et forbud mot autonome våpen. Dette er blant andre Brasil, Egypt, Irak, Mexico og Pakistan.

Norge, derimot, har ikke gått inn for et forbud, skriver Aftenposten.