Nesna kan bli stengt på nytt

Campus Nesna gjenåpnet, men verneombudet holder muligheten åpen for ny stenging.

- Arbeidsmiljøet ved campus Nesna har vært inne i en negativ utvikling gjennom flere år, sier verneombud Gary Hoffman.

Verneombud Gary Hoffman ved Nord universitet, campus Nesna, besluttet å stenge campusen onsdag i forrige uke. Hoffman beordret arbeidsstans fordi han mente arbeidsmiljøet ved det nedleggingstruede studiestedet var uforsvarlig.

Men i løpet av fredagen fikk Hoffman løfter fra ledelsen om at man ville få besøk av lege og sykepleier fra bedriftshelsetjenesten straks over helgen, sier Hoffman til Universitetsavisa mandag formiddag. Han ga derfor beskjed om at campus kunne gjenåpnes fra klokka 14 fredag ettermiddag.

LES OGSÅ: Ansatte står i gangen og gråter

Verneombudet holder imidlertid muligheten åpen for å stenge campus på nytt dersom løftet om besøk fra bedriftshelsetjenesten ikke blir fulgt opp.

Hoffman avviser påstander om at stengingen var ledd i et PR-stunt.

- Situasjonen vi er i nå er noe som har utviklet seg gjennom de siste årene. Vi har kommet med bekymringsmeldinger, meldt inn avvik og ytret oss gjennom arbeidsmiljøundersøkelser, men er ikke blitt hørt. Situasjonen har bare blitt verre, mener Hoffman.

- Verneombud kan stenge campus

To arbeidsrettseskperter NRK snakket med uttrykte tvil hvor vidt et verneombud har rett til å stenge en campus på egen hånd. Til dette kommenterte Johan Furebotten i Arbeidstilsynet Nord-Norge at verneombud har rett til å stanse arbeid som går ut over liv og helse.

– Arbeidet kan stoppes med en gang hvis verneombudet mener det må til for at arbeidet ikke går ut over ansattes helse. Videre er det vanlig at verneombudet kontakter oss for å få en vurdering av situasjonen, sier Furebotten til NRK.

Han bekrefter at de ble kontaktet av universitetsledelsen om hendelsen. Verneombudet kan stanse arbeidet inntil Arbeidstilsynet har tatt stilling til om arbeidet kan fortsette.