Ny styreleder i UHR

Dag Rune Olsen fra Universitet i Bergen er ny styreleder i Universitets- og høgskolerådet.

Dag Rune Olsen er ny leder i Universitets- og høgskolerådet.

Dag Rune Olsen, rektor ved UiB, ble valgt på representantskapsmøte 29. mai. Anne Husebekk fra Universitetet i Tromsø- Norges arktiske universitet, ble valgt som nestleder.

Olsen sier han med glede takker ja til vervet, fordi UHR er en viktig organisasjon for institusjonene.

«Det blir vår oppgave å formidle til politikere og myndigheter at kunnskap er noe man må investere i - også i trangere tider», sier Olsen til uhr.no.

Styresammensetningen

Olsen og Husebekk overtar vervene fra Mari Sundli Tveit, rektor ved NMBU, og Inge Jan Henjesand, rektor ved BI.

UHRs styre består kommende periode av: Dag Rune Olsen, UiB, Anne Husebekk, UiT, Bjarne Foss, NTNU, Inge Jan Henjesand, BI, Peter Tornquist, Norges musikkhøgskole, Louise Dedichen, Forsvarets høgskole, Kathrine Skretting, Høgskolen i Innlandet, Seunn Smith Tønnessen, Universitetet i Agder og Klaus Mohn, Universitetet i Stavanger.

Varamedlemmer

Varamedlemmer er Nina Waaler, Oslomet, Øystein Thøgersen, Norges handelshøyskole, Gro Mo, Universitetet i Oslo, Arne Krumsvik, Høyskolen Kristiania, Carl Morten Gjeldnes, Høgskolen i Østfold, Ingunn Moser, VID, Laila Susanne Vars, Samisk høgskole, Lise Sofie Woie, Norges idrettshøgskole, Bjørg Kristin Selvik, Høgskulen på Vestlandet.