Nestleder i Krf føler seg lurt

- Jeg føler meg ført bak lyset, jeg føler meg snytt. Jeg trodde på Torbjørn Røe Isaksen da han forsikret at fusjonen skulle styrke Nesna og Helgeland, sa Krfs 2. nestleder Ingelin Noresjø på en utdanningskonferanse på Nesna tirsdag

Helgelendingene mobiliserer før styremøtet til Nord universitet 26. juni. Utdanningskonferanse i går, markering utenfor Stortinget onsdag.

Det er Forskerforum som rapporterer fra møtet, der flere sentrale stortingspolitikere var til stede.

– Jeg vil uttrykke en støtte til demonstrasjonen. Min holdning er at den diskusjonen som Nord universitet er inne i nå er politisk skapt og må løses politisk, sier Bjørnar Skjæran, nestleder i Arbeiderpartiet, til Forskerforum.

Han deltok på konferansen sammen med SP-leder Trygve Slagsvold Vedum, SV-leder Audun Lysbakken og Rødt-leder Bjørnar Moxnes.

I dag arrangerte Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland ei markering utenfor Stortinget. Der var også partiledere og stortingspolitikere invitert.

– Hvis ledelsen ved Nord universitet får viljen sin, vil det kunne skape presedens mange steder i landet. Det er flere høyskoler og universiteter som er spredt på mange campus. Hvis Nord får lov til å bare legge dem ned, vil andre kunne følge etter. Man slipper ikke unna denne saken bare fordi man ikke bor på Helgeland, sier arrangør Catrine Hole til Forskerforum.

Onsdag 26.juni skal styret ved Nord universitet ta stilling til rektors innstilling om nedlegging. Da er det varslet ei større markering på Værnes, der styremøtet avholdes. Her vil Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland være tilstede og markere sine budskap. De opplyser at de også vet at det mobiliseres fra alle foreslåtte nedlagte studiesteder fra hele Nord Universitet.