Ytring:

Krav til rektor ved Nord universitet

«Studentene ved Campus Nesna har reagert kraftig på den nedsnakking som de er blitt utsatt for», skriver Jenny Myklebust, leder for Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland, i en pressemelding.

.- Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland vil følge nøye med på hvordan vedtaket om avvikling av Nord universitet sin aktivitet ved Campus Nesna blir gjennomført, skriver Jenny Myklebust.

Rektor Hanne Solheim Hansen og styret ved Nord universitet har i dokumentene som omhandler struktursaken, omtalt studentene på en måte som gir inntrykk av at de ikke er like godt kvalifiserte som andre studenter. Studentene ved Campus Nesna har reagert kraftig på den nedsnakking som de er blitt utsatt for.

• Vi tar sterk avstand fra den måten å omtale sine studenter som rektor ved Nord universitet, Hanne Solheim Hansen, har gjort gjennom de dokumenter som hun har sendt ut til offentligheten i forbindelse med struktursaken, sier leder i Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland, Jenny Myklebust.
  • Vi har full forståelse for at studentene reagerer og at de har krevd en unnskyldning fra rektor, legger hun til.
  • Jeg forventer nå at rektor ved Nord universitet gjør alt som er mulig for å legge forholdene best mulig til rette for studentene på Campus Nesna, slik at den ubehagelige situasjonen som de har opplevd på bakgrunn av den negative omtalen i forbindelse med struktursaken kan bli redusert.
  • Folkeaksjonen for høyere utdanning på Helgeland vil følge nøye med på hvordan vedtaket om avvikling av Nord universitet sin aktivitet ved Campus Nesna blir gjennomført. Vi forlanger at de studentene som er tatt opp på lærerutdanningene på Nesna før vedtaket om nedlegging ble fattet, får gjennomført sitt studium på Nesna slik de hadde forventninger om da de søkte. Studentene må ikke bli skadelidende som følge av dette vedtaket, understreker Jenny Myklebust.
  • Vi vil ikke akseptere at det blir gjennomført en nedbygging av studiene som rammer disse studentene. Vi vil ikke akseptere at det blir argumentert med økonomi for å legge ned fagstudier på Nesna som kan ramme disse studentene. Om nødvendig må Nord universitet søke på de midlene som departementet har bevilget for å gjennomføre desentraliserte studier. Studentene ved Nord universitet, Campus Nesna har hatt problemer nok som følge av ledelsens feilaktige og negative omtale. Vi forventer at Nord universitet gjennomfører lærerstudiene for disse studentene slik at studentene får en fullverdig lærerutdanning på Campus Nesna, avslutter Jenny Myklebust.