Advarer mot at mediene løper terroristenes ærend

Media må hele tida diskutere hvordan de skal dekke terror og vise varsomhet, mener NTNU-forsker Anne Gjelsvik.

- Voldelige angrep springer som regel ut av et ønske om oppmerksomhet, sier professor Anne Gjelsvik.

Gjelsvik er intervjuet i Klassekampen. Avisa omtaler den debatten som har blusset opp om medienes terrordekning etter skyteepisodene i USA nylig. Bilder av gjerningsmennene og identifisering med fullt navn ble publisert av en rekke medier.

Organisasjonen No Notority i USA vil påvirke media til å bli mer forsiktige med å publisere navn og bilder av personer som utfører masseskytinger. De er bekymret for at den omfattende medieomtalen av gjerningspersonene kan føre til flere skytetragedier.

Forsker på medias terrordekning

Medieprofessor Anne Gjelsvik leder forskningsprosjektet Face of Terror, som nettopp forsker på hvordan media framstiller terrorangrep. Forskerne ser blant annet nærmere på norske mediers dekning av terrorgangrepet mot to moskeer på New Zealand i år.

Til Klassekampen sier Gjelsvik at mediene gikk for langt.

- Flere norske medier brukte bilder fra videoen gjerningsmannen la ut. De viste riktignok ikke bilder av selve skytinga, men brukte bilder gjerningsmannen hadde tatt. De burde de ikke ha gjort, sier hun til avisa.

Ifølge Gjelsvik fungerer dette som gjerningsmannens eget pressemateriale. Videoen som mediene publiserte, ble filmet av terroristen.

- Det er nettopp disse bildene han har ønsket at mediene skal publisere, argumenterer Gjelsvik.

Hun peker på at slike voldelige angrep som regel springer ut av et ønske om oppmerksomhet.

- Derfor tror jeg også det er klokt at mediene blir mer restriktive med hva de skriver, sier hun til Klassekampen.

Generalsekretær Arne Jensen i Norsk Redaktørforening har ingen tro på at anonymisering er veien å gå:

- Det vil bare bidra til å gjøre dem mer mystisk enn de i realiteten er, sier han til avisa.