Politihøgskolen reagerer kraftig på regjeringens kuttforslag

Regjeringen griper inn i Politihøgskolens autonomi ved å pålegge lærestedet å kutte 150 studieplasser i Oslo, mener høgskolens styre.

I statsbudsjettet instruerer regjeringen Politihøgskolen (PHS) om å kutte tallet på studieplasser fra 550 til 400. (Illustrasjonsfoto)

Onsdag ble det holdt et ekstraordinært styremøte om saken etter at det i forrige uke kjent at regjeringen i statsbudsjettet instruerer Politihøgskolen (PHS) om å kutte tallet på studieplasser fra 550 til 400. I tillegg skal hele kuttet tas i Oslo, mens lærestedene i Stavern og Bodø skal fredes.

Det er stikk i strid med anbefalingene fra både PHS og Politidirektoratet, som ønsker å beholde studieplassene i Oslo. Styret, som er øverste organ ved PHS, er svært kritiske til det de mener er statlig overstyring.

– Det er vårt syn at Justis- og beredskapsdepartementet griper direkte inn i styrets autonomi når de bestemmer hvor vi skal kutte studenter, sier styreleder Hans Vik til Khrono.

Styret har vedtatt å sende et brev om saken til Justis- og beredskapsdepartementet, med kopi til justiskomiteen og utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.

Blant dem som har reagert på saken, er Senterpartiets Marit Arnstad, som mener regjeringen er fullstendig inkonsekvent.

– Overfor andre utdanningsinstitusjoner, som for eksempel Nord universitet, bruker regjeringen argumentet om at man ikke må gå inn og overstyre styrets vedtak om studiested og utforming av studiet, påpekte Arnstad i forrige uke.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.