Nord-rektor følte seg presset av Nybø

Rektor Hanne Solheim Hansen sier Kunnskapsdepartementet vurderte å gripe inn ved Nord universitetet dagen før nedleggingsforsalget skulle offentliggjøres.

Statsråd Iselin Nybø opplever ikke selv at hun presset rektor Hanne Solheim Hansen.

Forskerforum har fått innsyn i sms-utveksling mellom ansatte i Kunnskapsdepartementet og styreleder ved Nord universitet, Vigdis Moe Skarstein.

Der kommer det fram at rektor Hanne Solheim Hansen følte seg presset av statsråd Iselin Nybø.

21. juni i år skulle rektor Hansen sende ut sakspapirene til styremøtet. Sakspapirene inneholdt forslaget til ny studiestedsstruktur ved universitetet, blant annet nedleggelse av campusene på Nesna og Sandnessjøen.

Nybø ringte Hansen rett før utsendelsen. Statsråd Nybø syntes det var politisk vanskelig at Hansen foreslo å legge ned campuser, sier Hansen til Forskerforum.

Hansen sier hun følte seg presset av samtalen.

– Hun syntes at det var så store endringer at hun vurderte å stoppe prosessen, sier Hansen til Forskerforum.

Nybø kommenterer til Forskerforum at hun ikke opplevde at hun presset rektor Hansen. Hun sier også at hun er glad for at Nord universitetet justerte kursen.

Den største endringen var at helseutdanningene i Namsos fikk fortsette, men campusene i Nesna og Sandnessjøen var fortsatt foreslått nedlagt.