- Asheim hopper på et tog i fart

Henrik Asheim blir tatt vel imot i UH-sektoren etter utnevnelsen som ny minister for forskning og høyere utdanning.

Henrik Asheim på slottsplassen fredagformiddag, flankert av Iselin Nybø og Abid Raja.

Også Iselin Nybøs statssekretær Rebekka Borsch (V) forlater sin stilling. Kort tid etter at den nye regjeringen ble presentert på Slottsplassen fredag formiddag ble det offisielt opplyst fra Kongen i statsråd at hun gis avskjed i nåde. Asheim får med seg Aase Marthe Johansen Horrigmo som sin statssekretær. Hun kommer fra tilsvarende stilling i Næringsdepartementet. Den tidligere NSO-lederen Therese Eia Lerøen blir politisk rådgiver.

Iselin Nybø har igangsatt flere viktige prosesser for norsk forskning og høyere utdanning, som Henrik Asheim nå får i fanget. Det er viktig at disse prosessene ikke stopper opp, men tas i mål på en god måte, sier Guro Elisabeth Lind i en uttalelse på Forskerforbundets hjemmeside.

Lind gleder seg til samarbeidet med den nye statsråden.

- Erfaren

- Vi har hatt et tett og konstruktivt samarbeid med Nybø, og jeg ser fram til å samarbeide med Asheim. Han er en erfaren politiker som allerede kjenner feltet godt, og jeg håper han kommer raskt i gang med arbeidet. Vi står foran flere tunge saker som blir viktige for norske forskere, og det er avgjørende at arbeidet med disse ikke stopper opp, sier Lind.

Hun nevner arbeidet med ny Universitets- og høyskolelov, gjennomgangen av styringsformer og autonomi for UH-sektoren, arbeidet med åpen publisering og prosessen for å få ned den høye bruken av midlertidige stillinger, som noen aktuelle eksempler.

– Asheim hopper på et tog i fart, men vi skal ta ham godt imot og være en konstruktiv samarbeidspartner i arbeidet for å ta disse viktige sakene i mål. Jeg gleder meg til godt samarbeid, og vil samtidig benytte anledningen til å ønske Iselin Nybø lykke til i hennes jobb som næringsminister. Nå er det tre statsråder i regjeringen med erfaring fra forskning og høyere utdanning, og jeg håper de tre sammen kan løfte forskning til å bli et overgripende satsingsområde for regjeringen, sier Lind.

NSO: - kunnskapsrik, engasjert

– Vi opplever Henrik Asheim som kunnskapsrik, engasjert og en som har god kjennskap om området han nå skal jobbe med, sier leder Marte Øien i Norsk studentorganisasjon (NSO) i en pressemelding.

Vi som studenter mener at noen av utfordringene statsråd Asheim får fremover er å bedre studentenes økonomiske situasjon, en fortsatt offensiv satsning på kvalitet i utdanning og å bevare gratisprinsippet i høyere utdanning.

–Vi forventer å se at studenter, høyere utdanning og forskning er et fortsatt prioritert område for denne regjeringen, sier Marte Øien i pressemeldingen..

Aase Marthe Johansen Horrigmo er ny statssekretær og skal jobbe tett med Henrik Asheim.