Bovim: - Statsråden kan omgjøre styrevedtak

Det er legitimt av en minister å overprøve et vedtak fattet i et universitetsstyre, skriver Gunnar Bovim i et innspill til stortingsmeldingen om styring av universiteter og høgskoler.

På frifot. Nå, som tidliger rektor og frittstående rådgiver, kan Gunnar Bovim flagge egne meninger på en måte han ikke kunne da han var rektor.

Hva er god styring av statlige universiteter og høgskoler? Dette spørsmålet stilles av Kunnskapsdepartementet. «Overstyring, "direktoratisering", for tett innblanding i utdanningene, kortsiktighet og mangel på tillit. I tillegg er dagens mål- og resultatstyring lite treffsikker og for byråkratisk,» skriver KD på sine hjemmesider.

Dette er noen av problemene fem personer med lang erfaring fra universiteter og høyskoler har pekt på med dagens styring av sektoren i deres innspill til forsknings- og høyere utdanningsminister Henrik Asheim. En av de fem er tidligere NTNU-rektor Gunnar Bovim.

Bovims innspill omtales av Khrono i dag.

Her skriver han blant annet: «I det siste har vi sett at Nord Universitet har krevende avveininger mellom økonomi, kvalitet og lokalisering av faglig aktivitet som også engasjerer lokalsamfunnene, regionen og den nasjonale politikken. Jeg mener at det var riktig av styret ved Nord Universitet å legge ned studiesteder, men jeg mener at det ville være helt legitimt av en statsråd å omgjøre beslutningen. Jeg mener forståelsen må være slik at dersom et styre tar en beslutning og statsråden ikke omgjør den, så er statsråden i prinsippet enig med styret og stiller seg bak beslutningen. Statsråden kan og bør stilles politisk til ansvar for denne type beslutninger og kan ikke bare vise til styrets behandling.»

LES OGSÅ: Bovim: - Derfor gikk jeg for fusjon

Bovim mener altså at ansvarlig statsråd er i sin fulle rett til å omgøre universitetsstyres vedtak, forutsatt at det er av faglig art.

Til Khrono sier han også at han var uenig med andre universitetsrektorer da man skulle enes om formuleringene i en felles kritikk av daværende statsråd Iselin Nybøs inngripen overfor Nord universitet og debatten om studiestedstruktur i Nord og nedlegging av studiested Nesna.