Oppsigelsene ved Nord universitet skjer i 2021

Da skal 10 årsverk kuttes i form av oppsigelser. De som mister jobben, vil få beskjed om dette før sommeren.

Her holder lærerutdanninga til ved campus Levanger. I tillegg har fakultetet aktivitet i Bodø og på Nesna.

Dette kommer fram i forslaget til bemanningsplan, ifølge sakspapirene til styremøtet neste uke.

Årsaken til nedbemanninga er at Fakultet for lærerutdanning og kunst- og kulturfag (FLU) har for mange ansatte. Fram mot 2023 skal de jobbe for å komme i økonomisk balanse. 30 årsverk skal bort.

LES OGSÅ: Nord forbereder seg på oppsigelser

Kutter i midlertidig stillinger

I forslaget til bemanningsplan vil de største besparelsene være:

- Reduksjon av 20 årsverk i august 2020

- Oppsigelser av ansatte med 10 årsverk i februar 2021.

Det blir altså ikke oppsigelser i 2020. Nord-ledelsen ser for seg at 11 årsverk blant de midlertidig ansatte skal kuttes. 4 årsverk tas i form av naturlig avgang (pensjon). I tillegg skal eksternfinansiert virksomhet tilsvarende fem årsverk ivaretas uten nyansettelser.

Reduksjonen i årsverk i februar 2021 forutsetter oppsigelser av fast ansatte. Ifølge styrepapirene kommer avvikling av arbeidsforhold som en følge av bortfall av arbeidsoppgaver ved allerede nedlagte studietilbud. Det står:

« Det er et mål i arbeidet med nedbemanningen at man i største mulig grad skal skjerme grunnskolelærerutdanninga og barnehagelærerutdanninga

I tillegg anslår ledelsen at en reduksjon i 3-4 årsverk i 2022 vil være nødvendig for å nå målet om økonomisk balanse for fakultetet. Disse årsverkene vil være en kombinasjon av naturlig avgang og oppsigelser.

Ansatte mange rett før kutt

I 2023 kan det være lys i tunnelen igjen. Som det står i notatet til styret:

« Det er verdt å merke seg at med denne nedbemanningsplanen vil FLU sannsynligvis ha en så sterk økonomisk situasjon i 2023 at bemanningen kan økes igjen

I styrenotatet er FLUs utvikling av årsverk illustrert ved hjelp av en graf. Den viser at fakultetet ansatte svært mange i 2018 og 2019.

Økonomi- og analysesjef Per Arne Skjelvik forteller at det er ei kraftig satsing på kompetanseutvikling etter fusjonen som er hovedårsaken til at fakultetet har økonomiske vansker. Universitetet i Nordland fusjonerte med to høyskoler og det skjedde ei oppbygging på alle fakulteter.

I løpet av høst 2018 og vår 2019, økte fakultetet antallet årsverk med 30. Nå skal de ned med omtrent det samme antallet innen utgangen av 2021.

- Det vi ser i ettertid, er at vi var for offensive og at oppbygginga gikk vel hurtig. Derfor må vi justere ned, sier han til Universitetsavisa.

- Det høres ut som dette har gått litt over stokk og stein når dere først øker antallet årsverk og så kort tid etterpå nedbemanner med det samme antallet?

- Det har vært offensivt og vi satset hardt. I ettertid ser vi at vi kunne tatt dette over et lengre tidsrom og derfor gjør vi ei tilpasning nå, sier Skjelvik.

Videre heter det i styrenotatet at reduksjon av årsverk med virkning i januar/februar 2021 forutsetter oppsigelsesvedtak før sommeren inneværende år. Dette arbeidet skal allerede være i gang og forslag til bemanningsplan er utarbeidet av arbeidsgiver.

LES OGSÅ: Levanger forbereder seg på enorm studentvekst
LES OGSÅ: Huskonserten alle på Røstad må få med seg