Vil få fart på bygging og oppussing på campusene

Regjeringa bør satse på oppgradering av slitne universitets- og høyskolebygg. Det er Akademikernes innspill til revidert nasjonalbudsjett som legges fram tirsdag.

Kari Sollien leder arbeidstakerorganisasjonen Akademikerne.

- Vi slår to fluer i ett smekk ved å sette i gang en storstilt ansiktsløftning av disse byggene nå. Da sikrer vi både oppgaver som holder bygg- og anleggsbransjen i sving, og vi får endelig gjort noe med den forfalne bygningsmassen til mange utdanningsinstitusjoner, sier leder i Akademikerne, Kari Sollien.

Akademikerne ser på dette som et viktig motkonjunkturtiltak under koronakrisen. De viser til at bygg og anlegg er den største næringa i fastlandsnorge, og at fall i byggeaktiviteten gir store negative ringvirkninger i hele den norske økonomien.

Framskynde samling av campus

- Det er en rekke prosjekter innenfor UH-sektoren som er i planleggingsfasen. Vi mener regjeringen i samarbeid med sektoren må se på hvilke prosjekter som kan framskyndes både i plan- og prosjekteringsfasen, men også se på mulighetene for å igangsette bygging så raskt som mulig, sier Sollien i pressemeldinga.

Som følge av en slik motkonjunkturpolitikk bør Regjeringa vurdere å framskynde flere bygg som er under prosjektering, foreslår de og nevner ny campus til NTNU i Trondheim, nytt bygg for Odontologisk fakultet ved UiO, Tromsø museum ved UiT, Ocean Space Laboratories (NTNU og Sintef) og Arkeologisk museum i Stavanger (UiS).

Bygge studentboliger

Videre peker de på at ferdigstilling av veterinærbygget ved NMBU er utsatt som følge av koronasituasjonen. Det innebærer merutgifter knyttet til utsatt flytting fra Adamstuen til Ås.

- Forsinkelser er dyrt. Tida er inne for å sette fart på viktige byggeprosjekter, så langt smitteverntiltakene tillater det. Timingen er også god fordi byggene i dag står tomme, og ansatte og studenter er operative hjemmefra. Oppføring av studentboliger vil også bidra til økt aktivitet og bør prioriteres nå, mener Sollien.

Til revidert nasjonalbudsjett foreslår Akademikerne:

- Det bevilges midler til byggeprosjekter hvor det er mulig å framskynde prosjekteringsfasen og/eller byggestart.

- Tilskuddet til oppgradering av universitets- og høyskolebygg økes for å få plass flere prosjekter i 2020.

- Det bevilges midler til flere studentboliger, utover de 2200 som ble vedtatt i statsbudsjettet for 2020.