Arbeidsrelevans:

- Åpenbart at FrP har fått gjennomslag

- Jeg skjønner Arbeiderpartiet har behov for å tåkelegge hva de faktisk har blitt enig med FrP og Sp om, sier Høyres Mathilde Tybring-Gjedde.

- Det er tverrpolitisk enighet om at finansieringssystemet må endres, samt at UH-sektoren må bli mer arbeidsrelevant, i følge Mathilde Tybring-Gjedde.

Mathilde Tybring-Gjedde representerer Høyre på Stortinget, og sitter i Utdannings- og forskningskomiteen. Hun reagerer på Nina Sandbergs kritikk av hva hun opplever som unyanserte kommentarer til forslaget om å innføre arbeidsrelevans i finansieringssystemet i UH-sektoren.

- Jeg synes det er litt rart at man først sitter på et bakrom og vedtar tre av faktorene som skal være en del av et nytt finansieringssystem, og deretter kritisere sektoren for at debatten mangler nyanser, sier hun.

LES OGSÅ: - Pinlig av Arbeiderpartiet

LES OGSÅ: - Ein førtieittårsminne

- Kan ikke klage på at andre misforstår

Høyrerepresentanten i Utdannings- og forskningskomiteen er sterkt kritisk til at de tre partiene legger inn faktorer som de krever skal bli tatt med.

- Sandberg viser til at det er nødvendig å bruke «skal» i teksten, for å sikre at innspillene blir tatt til følge?

- Det er meningsløs argumentasjon. Regjeringen skal selvsagt følge opp de innspillene som Stortinget vedtar. Jeg opplever at Arbeiderpartiet har behov for å tåkelegge hva de faktisk er blitt enig med Senterpartiet – og ikke minst Fremskrittspartiet – om. Det er åpenbart FrP som har fått et stort gjennomslag. Da kan ikke Ap i ettertid påstå at alle andre har misforstått.

sier Tybring-Gjedde.

Tverrpolitisk enighet

- Forslaget om å innføre arbeidsrelevans som indikator er ment å møte arbeidslivets behov for kandidater med relevant utdanning – dette bør Høyre være for?

- Det er tverrpolitisk enighet om at finansieringssystemet må endres, samt at UH-sektoren må bli mer arbeidsrelevant. Det er absolutt ingen fare for at det er forslag som blir gravlagt av regjeringen. Høyre er jo også for det. Det vi er uenige om derimot er hvorvidt «relevant arbeid etter endt utdanning» skal være en egen indikator, understreker Tybring-Gjedde.

Lar seg ikke pille på nesen

- Hva er i veien med å innføre en slik indikator? For profesjonsutdanningene bør jo det være ganske greit?

- Jeg ser flere utfordringer med å måle relevans, også for profesjonsutdanningene. Hva gjør man eksempelvis i økonomiske nedgangstider når en rekke arbeidstakere i det private næringslivet ser seg nødt til å søke seg i andre retninger enn det som er mest relevant for sin utdannelse? Her vil eksempelvis teknologer og realister kunne få store problemer. Hvordan måler man arbeidsrelevansen til statsvitere, humanister, realister? spør Tybring-Gjedde.

Høyres utdanningspolitiker mener poenget med breddeutdanninger er nettopp det at studentene skal tilegne seg et sett med ferdigheter som gjør dem omstillingsdyktig i arbeidslivet. Det er ikke lett å måle med en enkelt indikator, sier hun.

- Hvordan opplever du den debatten som har gått etter forslaget fra de tre partiene?

- Denne debatten viser at sektoren ikke lar seg pille på nesen. Signalene fra universitetsrektorer og fra folk ute i institusjonene er tydelige. Det er opp til oss som politikere å ta signalene, sier Høyres Mathilde Tybring-Gjedde.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.