Universiteter og høyskoler ber om en milliard ekstra

Interesseorganisasjonen for landets universiteter og høyskoler ber Stortinget bevilge 1,29 milliarder kroner ekstra til sektoren til å dekke koronakostnader.

Pandemien har ført til betydelige merkostnader for landets universiteter og høgskoler. UHR ber Stortinget om ekstrabevilgning for å kompansere for dette.

Universitets- og høgskolerådet (UHR) har gjort et estimat på hvor store ekstrautgifter koronapandemien har medført for universiteter og høyskoler, skriver Khrono.

De vil at finanskomiteen på Stortinget skal vurdere å bevilge penger til å dekke kostnadene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett.

LES OGSÅ: NTNU får 355 millioner i ekstrautgifter

Den umiddelbare økonomiske effekten av koronakrisen går i to retninger, ifølge UHR:

På den ene siden har nedstenging av universiteter og høgskoler betydd en stopp i en vesentlig del av aktivitet og dermed i første omgang lavere kostnader. I tillegg til kutt i ordinære driftskostnader er det i første rekke reisekostnader og arrangementskostnader som viser stort fall etter nedstengningen. Dette er innsparinger som ifølge brevet er anslått til 500 millioner kroner for 2020.

Samtidig førte nedstengningen denne våren til negative økonomiske effekter for rekrutteringsstillinger, bidrags- og oppdragsfinansiert virksomhet (BOA) og forskning.