UiT går fra valgt til ansatt rektor

Styret ved Universitetet i Tromsø vedtok med knapt flertall å ansette framfor å velge rektor.

Slutt på valgt rektor: Anne Husebekk går over i historien som den siste valgte rektoren ved UiT.

Det er Forskerforum og Khrono som melder dette. Seks styremedlemmer stemte for ansatt rektor, mens fem ønsket å beholde dagens ordning, som er rektorvalg.

Ifølge Forskerforum har et stort flertall av fakultetene, Studentparlamentet og fagforeningene anbefalt at rektor fortsatt skal velges. Likevel vedtok styret ansatt rektor og ekstern styreleder.

Rektor Anne Husebekk stemte sammen med flertallet. Selv ble hun valgt til rektor.

– Jeg savner å ha en ekstern styreleder. Jeg tror det vil ha noe å si for oppmerksomheten og fremdriften til UiT. Vi kan lett bli oss selv nok. Ved å ha alle maktposisjoner innenfor murene, er det alltid en sjanse for det, sa rektor Anne Husebekk, ifølge Forskerforum.

Husebekk fikk støtte fra de eksterne styrerepresentantene, samt en representant for de ansatte. Ansattrepresentantene var splittet, tre stemte mot å endre dagens ordning. Det samme gjorde de to studentrepresentantene.

Tore Nesset, som er valgt av de faste vitenskapelig ansatte, mente valgt rektor er best.

– Får vi ansatt rektor, får vi også styreleder utpekt av departementet. Det er rimelig å anta at vi får mer politikerstyring og daglig ledelse fra departementet. Det er i hvert fall det departementet mener, eller ville de ikke gått inn for denne ordningen, sa han.

– Hver gang departementet åpner munnen sier de «mer styring av universitetetet», sa han under debatten, som er gjengitt av Forskerforum

Rektor Anne Husebekk var ikke enig

– Jeg er skeptisk til argumentet om at departementet vil oss vondt. De har utnevnt fire medlemmer i dette styret som jeg setter uendelig stor pris på. Det er ingen ting som tyder på at de ikke vil oss vel, sa hun.