Ønsker å skrote tilleggspoengene

Høyre vil gi større lokal frihet når studenter skal tas opp til høyere utdanning.

Henrik Asheim og hans parti ønsker å fjerne tilleggspoeng for alder og realfag ved opptak til høyere utdanning.

Høyre har, i likhet med så mange andre politiske partier, allerede bestemt seg for at de skal vinne neste års stortingsvalg. Og ett av punktene som skal sikre dem seieren, skal en tro partiet selv, er å fjerne alt som heter ekstra poeng for alder, fullført utdanning, realfag og arbeidslivserfaring fra opptaket til høyere utdanning.

- Vi ønsker å reformere opptakssystemet. Det har blitt lappet på med tilleggspoeng for alt mulig rart oppgjennom årene, sa fagstatsråd Henrik Asheim da Høyre på mandag la frem sitt første utkast til nytt partiprogram.

I programmet skriver de at de med reformeringen vil ta sikte på å «redusere antallet tilleggspoeng betraktelig og sikre at flere konkurrerer på likere vilkår».

- Studenter begynner mye senere i Norge enn i andre land fordi en trenger alle disse ekstra poengene. Vi ønsker nå å gå gjennom hele systemet og vurdere om vi skal gi institusjonene større frihet til å selv velge opptakskrav, sa Asheim.

Følg UA på Facebook, Twitter og Instagram.