Statsbudsjettet:

Fem prosent mer til forskning

Regjeringen øker forskningsbudsjettene med 5 prosent, ifølge Marianne Synnes Emblemsvåg fra Høyre.

Tid for kake. Regjeringen satser på forskning i sitt forslag til statsbudsjett, framholder Marianne Synnes Emblemsvåg (H). Arkivfoto.

Regjeringens forslag til statsbudsjett for 2021 legges fram 7. oktober kl. 10, og som vanlig er noen av de beste nyhetene lekket i forkant.

I fjor hadde forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø lovet bort over 200 millioner kroner allerede før statsbudsjettet ble lagt fram. I år er listen litt kortere:

• 11,6 milliarder kroner til NTNUs prosjekt for å samle campus, fordelt over flere år.

Men også andre departementer fordeler penger til forskning og høyere utdanning:

• 32 millioner til kystforskning: 15,6 millioner kroner til Havforskningsinstituttet og 2 millioner til Veterinærinstituttet til forskning og overvåkning av kysten og fiskearter. 15 millioner til marine virkemidler i Forskningsrådet.
  • 26,5 millioner kroner til opprettelse 100 nye utdanningsstillinger for leger, såkalte LIS1-stillinger.

5 prosent økning

Til sammen foreslår regjeringen å bruke 40,9 milliarder kroner på forskning og utvikling (FoU) på tvers av departementene, opplyser stortingsrepresentant Marianne Synnes Emblemsvåg (H) til Forskerforum.