- 1 av 5 jukser

Løsningsforslag til øvinger florerer på nettet – også på NTNUs egne nettsider. Det eksisterer en kokekultur på Gløshaugen. 20 prosent juks, avdekket en stikkprøve professor Bjarne Foss og kybernetikkstipendiat Tor Aksel Heirung gjennomførte.

Publisert Sist oppdatert
Vanskelig å oppdage : Mye matematikk og lite tekst vanskeliggjør avsløring av juks. Øvingene er også håndskrevet, så programvare for tekstgjenkjenning kan ikke brukes (tilfeldig øvingsinnlevering).

- Dette er juks, mener professor Bjarne Foss ved Institutt for teknisk kybernetikk.

(UA har mottatt en rekke usignerte innlegg i kommentarfeltet. Vi publiserer bare innlegg som signeres under fullt navn. Red. anm.)



20 prosent juks

Foss har sett seg lei på det han oppfatter er en utbredt ukultur blant Gløshaugen-studenter: Såkalt koking av øvingsforslag som ligger ute på nettet, og som leveres inn som studentens selvstendige arbeid, som igjen danner grunnlag for å gå opp til eksamen.



Foss engasjerte stipendiat Tor Aksel Heirung til å gjennomgå et utvalg av vårens obligatoriske øvingsoppgaver i faget Teknisk kybernetikk for å kartlegge i hvilken grad studentene hadde forstått stoffet og om oppgavene var klare nok. Nedslående mange besvarelser lignet for mye på løsningsforslag han fant på nettet.



- Selv om koking som fenomen ikke er noe nytt i siv.ing-fagene, ble jeg sjokkert over omfanget, graden av klipp-og-lim og mangelen på selvstendig arbeid, sier Heirung.



Ni av 50 innleverte øvinger i et gitt emne hadde en såpass stor grad av kopiering at Foss ikke nøler med å kalle dette for juks. Hvilket emne, vil de ikke opplyse for ikke å henge ut en gruppe studenter.



”Kokebøker”

- Det som overrasket meg var hvordan koking er satt i system, sier Foss.



Han er bekymret over tendensene: Til tross for masse oppmerksomhet rundt koking de senere årene, ser ikke studentene ut til å ta inn over seg at dette er juks.



Heirung har lett fram en rekke av nettsider med løsningsforslag. Noen av sidene UA har sett ligger under NTNU-domenet, på studentens egne hjemmesider.



”Dette er løsningsforslag til noen obligatoriske fag ved NTNU”. ”Listen oppdateres ved slutten av hvert semester”. Dette er hva som står på nettsiden titulert ”Everybody boils”.



”Hvorfor slite deg ut, når andre kan gjøre jobben for deg” er undertittelen på en annen ”kokebok”. I følge sidens egen statistikk var det torsdag 11. mai lastet ned 35 løsningsforslag. Da Universitetsavisa besøkte siden, var det sidevisning nummer 1 910 797.



Foss har vært i kontakt med IT-avdelingen på Universitetet: Det er lite de IT-ansvarlige kan gjøre. Å slette sidene vil antakelig bare flytte problemet til andre domener som NTNU ikke har kontroll over.





Juridisk status: Juks!

Studenter på Teknisk kybernetikk som blir tatt i koking, har blitt innkalt til samtaler med faglærer. Utover advarsler er få sanksjonsmuligheter brukt.



Juridisk er det ingen forskjell på å jukse med øvinger enn å jukse på eksamen, understreker juridisk rådgiver Anne Marie Snekvik.



- Obligatoriske prøver og aktiviteter som danner grunnlag for å gå opp til eksamen har samme status som en eksamen. Mistanke om juks vil da få samme behandling som ved en vanlig eksamen. Vi har hatt flere saker på dette. Vurderer vi det som juks vil det også kunne få samme reaksjon, som spenner fra å ikke få gå opp til eksamen til utestengning fra NTNU, sier juridisk rådgiver Anne Marie Snekvik ved Studieavdelingen.



”Svartelister” med navn på studenter som er utestengt utveksles mellom universitetene og høyskolene.



Læringsmål koker bort

Hodeløs klipp og lim står i direkte motsetning til ideen om høyere utdanning som et lærested for refleksjon og selvstendig tenkning. En konsekvens er at kokingen også spenner bein under instituttenes arbeid med å lage fine strategiplaner og læringsmål, i følge Foss. NTNUs siste strategiplan er under en måned gammel.



”Vi skal involvere studentene sterkere i å forbedre utdanningskvaliteten og skape et variert og godt læringsmiljø”, heter det.



- Klare læringsmål som er etterprøvbare og mappeevaluering underveis i semesteret: Dette blir meningsløst så lenge studenter driver med avskrift, sier Foss.



Foss understreker at han ikke er kritisk til samarbeid mellom studenter, og at ukulturen ikke omfatter alle studentene. Foss og Heirung tror heller ikke at kokingen er mer utbredt på teknisk kybernetikk enn ved andre sivilingeniørutdanninger.



Ressurskrevende øvinger

Det er både faglig komplisert og arbeidskrevende å lage realistiske og gode øvingsoppgaver.

Å lage helt nye oppgaver for alle emnene ville ikke gitt studentene noe å koke på. Men det vil kreve fire måneders arbeid med et helt nytt sett av øvingsoppgaver, anslår Heirung, som er engasjert av instituttet som vit.ass. Dette må da gjøres for hvert nytt årskull studenter. Verken Heirung, Foss eller noen andre ved instituttet kan sette av så mye tid til å sette sammen øvingsoppgaver.



- Helt urealistisk, mener Foss.



Studentene taper

Det er først og fremst studentene som vil tape på om øvingsoppgaver som evalueringsform forsvinner, tror forskerne. Bortfall av disse ”hands on”-oppgavene vil uthule læringsutbyttet. Denne treningsformen er den beste tilgjengelige med tanke på de ressursene vi har til rådighet, mener Heirung.



- Det ville ikke overraske meg om studenter ville gjort det dårligere på eksamen om øvingene forsvant, sier han.



- Vi ser rett og slett ikke for oss et fullgodt alternativ, sier Foss.



Studentorganene må på banen

Det vil kreve brede og langvarige tiltak for å bekjempe kokekulturen, tror Foss og Heirung. Det kan være fristende å bare kopiere i en hektisk studiehverdag og på fag med til dels meget høye faglige krav og forventninger.



Foss ønsker å utfordre studentdemokratiet på alle nivå til å ta problemet på alvor og oppfordrer dem til å gå i møte med studentene på Gløshaugen.



Foss og Heirung peker på at problemet vedvarer, til tross for gjentatte advarsler fra faglærere om at kok er juks og advarsler på læringsplattformen It’s Learning. Framveksten av ukulturen har sammenheng med en utbredt misoppfatning om at koking er greit. – Det er det ikke, understreker Foss.



- Ingen aktive studenter kan unngå å ha fått med seg informasjonen, mener Heirung.



(For ikke å risikere å ytterligere bidra til koking på NTNU, lenker ikke Universitetsavisa til sidene det refereres til.)