Rektoratets konklusjon:

Nå blir det avgift på parkering

Rektoratet har bestemt seg. I løpet av 2013 blir det slutt på gratis parkering for de NTNU-ansatte.

Publisert Sist oppdatert
Driftssjef Jørn-Wiggo Bergquist håper avgift på parkering blir innført ved årsskiftet, eller i løpet av første kvartal neste år.
De fleste av parkeringsplassene til NTNU er privatrettslige. Hvem som skal få i oppdrag å drifte disse skal legges ut på anbud.

- Ja, Rektoratet har besluttet at det blir avgiftsparkering, bekrefter driftssjef Jørn-Wiggo Bergquist.

Dermed må NTNU-ansatte belage seg på mer kostbare tider. Hvis de fra neste år velger å kjøre bil til jobben, må de betale for å benytte en av universitetets 2 750 parkeringsplasser. Hvor mye det vil koste er ennå ikke avklart.

Pisk og gulrot

- Det vi nå diskuterer, er om det skal være forskjell på de ulike campusene, og om det er mulig å få til ei gulrot som gjør overgangen lettere for folk, sier Bergquist.

Ingen stående applaus

Mange ansatte engasjerte seg og skrev sinte leserinnlegg da UA i mars fortalte at det forelå planer om å innføre avgift på parkering ved NTNU. Siden da har representanter fra de seks fakultetene og tillitsvalgte fått et ord med i laget og kommet med innspill.

- Noe hyllingskor er det ikke, men de fleste forstår jo i dagens situasjon at det er vanskelig å unngå at det blir avgift på parkering. Mange ønsker at parkering skal være gratis, men folk skjønner samtidig at det er ei utfordring å få det til. Jeg oppfatter at situasjonen har roet seg etter hvert som det fikk synke inn at det i dagens samfunn må bli slik, sier driftssjef Bergquist.

Mye gjenstår

Til tross for at konklusjonen er klar, er mye fortsatt uklart. Skal det for eksempel være billigere å parkere på Dragvoll enn på Gløshaugen? Kan noe gjøres for at det skal bli mer attraktivt å sykle til jobb? Hvordan bedre syklistenes garderobeforhold?

Bergquist forteller at han sitter og skriver på et notat på bakgrunn av de innspillene han har mottatt. Dette skal igjen opp til drøfting i Rektoratet og i dekanmøtet. Først da blir det klarere hvordan den praktiske tillempinga blir.

Siden NTNU også skal gå over fra offentlig til privatrettslig skilting, må dette ut på høring. Hvem som skal få i oppdrag å drifte og kontrollere de privatrettslige parkeringsplassene, må i tillegg ut på anbud.

LES OGSÅ: Surr med skilt gir avgift på parkering



Blidgjøre med buss?

- Har dere diskutert mulighetene for å sette opp billig kollektivtransport til campusene. Da blir de ansatte kanskje mer positive til avgift på parkering?

- Jeg hadde et møte med rådgiver Turid Innstrand i forrige uke. Hun er Miljøpakkens reiserådgiver. Det er ikke vårt bord å subsidiere bussdrift, men det er klart at dette er et vesentlig moment. Vi har spilt inn for Trondheim kommune et ønske om at de kan etablere et rimeligere busstilbud. Vi har også bedt dem vurdere om man kan opprette rushtidstilbud utenom sentrum siden vi er en så stor arbeidsplass, opplyser Bergquist.

- Vi kom også med innspill på om Lerkendalbanen kan utnyttes på en bedre måte.

Attraktivt frynsegode

På vårparten snakket UA med flere bedrifter som, i motsetning til NTNU, ikke har noen planer om å innføre avgift på parkering. Ved Statoils forskningssenter på Rotvoll vil for eksempel de 460 parkeringsplassene forbli gratis i uoverskuelig framtid.

- Kan det ikke i årene framover bli et konkurransefortrinn for bedrifter å tilby gratis parkering – og noe de ansatte tar med i betraktning når de velger hvor de ønsker å jobbe?

- Ja, jeg ser det, men vi ser også at når det bygges nytt så blir det tatt lite hensyn til gratis parkering. Dessuten foreligger det et lovforslag fra sentrale myndigheter om at det skal bli forbudt å tilby gratis offentlig parkering. Utfordringa framover for offentlige myndigheter blir heller å få til gode ordninger for kollektivtransporten, tror driftssjef Jørn-Wiggo Bergquist.

Fram med lommeboka...

Avklaring rundt praktiske forhold. Høring og anbud. Deretter blir altså gratis parkering ved NTNU en saga blott. Driftssjefen håper avgift på parkering blir innført ved årsskiftet, eller i løpet av første kvartal neste år.