Gjør Perleporten videre

Bussrute-verstingen 5 er hovedforbindelsen for Dragvollstudenter som bor i sentrum. Nå prosjekteres ny kollektivtrasé over Gløshaugen. Men først må Perleporten gjøres vid.

Publisert Sist oppdatert
I dag bruker bussen den eksisterende og underdimensjonerte strekningen langs høyskoleringen. Ny trasé vil følge dagens vei, men vil bli betydelig bredere, med egne felt for bussen og syklende og gående.
Flaskehalsen: Perleporten må gjøres bredere for egne kollektivfelt.
Et grovt ansalg for busstrase over Gløs er mellom 30 og 40 millioner kroner. Dette er basert på beregninger i et forprosjekt, men regnestykket kan se anerledes ut med et mer detaljert kostnadsoverslag, i følge prosjektleder i Miljøpakken, Kai Arne Riersen.

Overfylte busser, og store forsinkelser. Studenter har klaget sin nød over et underdimensjonert kollektivtilbud. Siden har AtB satt inn både leddbusser og økt antall avganger på ruten fra sentrum via Gløshaugen til Dragvoll.

- Det viktigste målet er bedre fremkommelighet for studentene, sier Kai Arne Riersen i Miljøpakken, den politiske avtalen om bruken av bompenger til forbedring av kollektiv- og sykkeltilbudet i Trondheim.

Dessuten forsvinner snart muligheten for gratis parkering på campus, noe som gjør det enda viktigere å forbedre kollektive og miljøvennlige alternativer.

Egen busstrasé og sykkelfelt

Kommunen går i gang med detaljregulering av en ny trase for busstrafikk som skal få studenter og andre betraktelig raskere til Dragvoll campus. Høyskoleringen langs Gløshaugen, gjennom Perleporten og ned til rundkjøringen ved Nardo, er en flaskehals av dimensjoner på de verste timene rundt morgen- og ettermiddagsrushet. Trafikkmålinger viser at bussen på det verste bruker 10 til 15 minutter på de få hundre meterne fra holdeplassen i nordenden til holdeplassen i sørenden.