Bussrute-verstingen 5 er hovedforbindelsen for Dragvollstudenter som bor i sentrum. Nå prosjekteres ny kollektivtrasé over Gløshaugen. Men først må Perleporten gjøres vid.
Overfylte busser, og store forsinkelser. Studenter har klaget sin nød over et underdimensjonert kollektivtilbud. Siden har AtB satt inn både leddbusser og økt antall avganger på ruten fra sentrum via Gløshaugen til Dragvoll.
- Det viktigste målet er bedre fremkommelighet for studentene, sier Kai Arne Riersen i Miljøpakken, den politiske avtalen om bruken av bompenger til forbedring av kollektiv- og sykkeltilbudet i Trondheim.
Dessuten forsvinner snart muligheten for gratis parkering på campus, noe som gjør det enda viktigere å forbedre kollektive og miljøvennlige alternativer.
Egen busstrasé og sykkelfelt
Kommunen går i gang med detaljregulering av en ny trase for busstrafikk som skal få studenter og andre betraktelig raskere til Dragvoll campus. Høyskoleringen langs Gløshaugen, gjennom Perleporten og ned til rundkjøringen ved Nardo, er en flaskehals av dimensjoner på de verste timene rundt morgen- og ettermiddagsrushet. Trafikkmålinger viser at bussen på det verste bruker 10 til 15 minutter på de få hundre meterne fra holdeplassen i nordenden til holdeplassen i sørenden.
Et problem er at «Perleporten», inngangen til campus Gløshaugen, ikke er vid nok. Trondheim kommune og universitetet ser for seg at dagens inngangspartier på hver side av porten bygges inn i bygget for å frigjøre plass. Det blir busstrasé og gang- og sykkelfelt på utsidene av dagens røde pilarer (se foto). Dette skal la seg gjøre, uten for store konsekvenser for bygget og dem som jobber der.
Miljøpakken ser på flere løsninger for holdeplassene. Én er å samlokalisere dagens holdeplasser, som ligger bare noen hundre meter fra hverandre. Én, stor holdeplass er tiltenkt en betydelig høyere standard enn i dag, ifølge prosjektlederen.
Et tidlig forslag innebar en egen busstrasé mellom Realfagsbygget og Materialtekniske laboratorier, over parkeringsplassen og med bru over toglinjen, og inn i rundkjøringen ved Nardo. Etter videre utredninger viste det veivalget seg å bli for kostbar og omfattende.
Byens travleste bussrute
- Området er svært presset i dag, sier Riersen.
20 prosent av alle bussturer går med busser på rute 5. Trafikkstudier viser at det er over høyskoleplatået potensialet for forkorting av reisetiden er størst. Spesielt om vinteren kan trafikken være ille. Studenter har klaget over at det kan være vanskelig å kombinere forelesninger på både Dragvoll og Gløshaugen.
Ifølge busselskapet AtB er rute 5 den mest trafikkerte i byen, med nesten 360 000 passasjerer i september. Problemer med forsinkelser er i følge selskapet redusert siden i fjor. Fra nyttår etableres en ny rute - 17 - som avlasting for rute 5.
Miljøgater rundt Gløs
Et grovt anslag for omleggingen er mellom 30 og 40 millioner kroner. Riersen ser for seg at realiseringen av ny rute 5-trase vil stå ferdig rundt årsskiftet 2015-16. Et endelig forslag til reguleringsplan må behandles politisk av Trondheim kommune.
Prosjektet sees i sammenheng med omleggingen av Elgestergate fra miljøpropp til miljø-bulevard, men prosjekteres uavhengig av dette langt mer omfattende arbeidet.