Hvordan kom du deg til jobb i dag?

Parkering og miljø: For første gang har vi generell oversikt over NTNU-eres reisevaner. Over halvparten av ansatte svarer at de enten sykler, går eller kjører kollektivt.

Publisert Sist oppdatert
Spreking: Selv unger er ingen hindring for at Trygve Kristiansen tar sykkel til jobben.

Svarene skal brukes i planleggingen av framtidas infrastruktur rundt campus.

Tyholt: I åttetiden om morgenen er det fortsatt god plass på parkeringsplassen ved Institutt for marinteknikk. Rett ved inngangen er det stor sykkelparkering under tak.

Trygve Kristiansen sykler nøyaktig 67 prosent av årets arbeidsdager. Det vet han, fordi han har ført statistikk de siste fire årene.

– Bil bruker jeg bare når jeg føler meg småsjuk, eller føret er veldig dårlig, eller jeg har ærend.

Kristiansen har tre barn, to av dem i barnehagealder. De får plass i sykkeltilhengeren ved behov.

Én av fire bilførere har vært i barnehagen

Syklist Kristiansen er ikke uvanlig, men heller ikke representativ.

Mellom 14 og 15 prosent svarer at de leverte eller hentet barn på veien. Særlig småbarnsfamilier sliter med tiden og logistikken når barn skal til og fra barnehagen. Bil kan derfor være en nødvendighet. Samtidig viser svarene fra NTNUs ansatte at vel én av fire av bilførerne leverte eller hentet barn, mens over halvparten av bilførerne ikke har noen stopp til og fra arbeid. Én av fire som sykler, går eller busser, har også vært innom barnehagen.



Miljøvennlig flertall

Vel 500 ansatte ved NTNU har svart på undersøkelsen om reisevaner.

Hva er mulighetene for at enda flere velger å transportere seg selv og matpakken, karbonfritt? Betydelig, tror initiativtaker til undersøkelsen, Miljøpakken i Trondheim.

Omlag 36 prosent kjører bil til jobben på en gitt arbeidsdag. Nesten 55 prosent velger sykkelen, tar beina fatt eller reiser kollektivt.

Vel seks av ti har en beregnet gåavstand hjemmefra til jobben under en time, innenfor 40 minutter om de tar pedalene fatt og omtrent samme reisetid om de hopper på en buss. Halvparten trenger kun én bussrute for å komme seg til jobb.

Bilen er en tidsbesparer: Mer enn syv av ti bruker 20 eller færre minutter en vei med egen bil.

Tenker først på helse, siden miljø

Ansattes fremste motivasjon for å ta overgangen fra karbondrevet transport, er hensynet til egen helse. Trim, og det at en gå- eller sykkeltur er en fin oppladning og avslutning på en ellers stillesittende arbeidsdag.

Miljøargumentet kommer først på tredjeplass.

Trygge og gode sykkeltraseer er det viktigste bidraget kommunen, fylkeskommunen og Statens vegvesen kan bidra med. Gode garderodemuligheter og sykkelparkering på arbeidsplassen er nest viktigst.

NTNU vil invitere buss og vei

Dataene fra reisevaneundersøkelsen skal diskuteres i et planlagt møte med aktører som busselskapet AtB, Flybussen, NSB, og Statens vegvesen. Dato er ikke bestemt. Hensikten er å diskutere tilpassing av infrastruktur og transporttilbud for å få flere til å velge kollektivt, sykle eller gå.

Reisevaneundersøkelsen vil bli "nullpunktet" for en senere, tilsvarende undersøkelse om reisevanene har endret seg.



Mindre bilbruk ved flytting til sentrum?

Vil en bieffekt av en eventuell flytting av Dragvoll til sentrum bli at flere velger bort bilen? Statens vegvesen flyttet for litt over ti år siden fra Sluppen til Midtbyen. Dermed forsvant mange parkeringsplasser. Andelen som brukte bil til og fra jobb sank fra 61 til 6 prosent fra 2001 til 2012. Altså: Er det ingen parkeringsplasser, har man ikke noe valg.

NTNU-ere er uansett ikke særlig villige til å gå langt fra bildøren til arbeidsplassen: Nesten ni av ti sier at maks åtte minutter er akseptabel gangtid.

Mer pisk enn gulrot

Foreløpig er det mer pisk enn gulrøtter i miljø- og parkeringsbestrebelsene. NTNU har vedtatt å innføre parkeringsavgifter fra 1. mai neste år. 500 kroner i måneden eller en betalingsløsning for faktisk bruk. Det blir 380 færre parkeringsplasser på Gløshaugen, men et noe bedre tilbud for elbiler, syklende og besøkende.

Miljøpakken varsler 14 nye bompunkter i løpet av våren. Ni av disse er innenfor omkjøringsveien og vil ha betydning for lommeboken til mange NTNU-ere som fremdeles vil kjøre bil.

Prosjektet Miljøpakken består av Trondheim kommune, Statens vegvesen, Sør-Trøndelag fylkeskommune og busselskapet AtB og jobber for å flytte persontransport bort fra bilbruk til kollektive og miljøvennlige løsninger.