Mooc-utvalg legger fram rapport

Høyere tempo og mer penger

eCampus. I dag fikk regjeringen overlevert den endelige rapporten fra Mooc-utvalget med NTNUs Berit Kjeldstad i spissen. Mer tempo og penger er to viktige stikkord fra utvalgets rapport.

Publisert Sist oppdatert


Mooc-utvalget mener den digitale utviklingen i norsk høyere utdanning går for sakte. Utvalget vil at myndighetene skal bruke ressurser på å få opp tempoet i dagens arbeid med å utvikle Mooc (Massive Online Open Course) ved norske institusjoner innen høyere utdanning.

— Det er en kjent sak at økonomiske virkemidler som regel fungerer. Vi foreslår seks satsinger for regjeringen, og har skissert en prislapp på mellom 130-380 millioner kroner, forteller Berit Kjeldstad.

Kjelstad har ledet Mooc-utvalget. I dag mandag overleverte hun utvalgets endelige rapport til kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.



Uenige om tempoutfordringen

— Vi synes utviklingen i Norge går for sakte, og mener myndigheten må kaste på mer ressurser for at vi skal få tempoet opp. I tillegg foreslår vi en rekke tiltak som kan gjennomføres innenfor dagens rammer, sier Kjeldstad.

Samtidig som hun ikke er fornøyd med det norske tempoet, forteller hun om stor internasjonal interesse for den rapporten hun nå har lagt fram.



— Senest lørdag på en større nordisk konferanse fikk jeg mange forespørsler om når rapporten kommer og når den foreligger på engelsk, forteller Kjeldstad.

Torbjørn Røe Isaksen vil på sine side ikke være med på at det går for sakte i Norge.

— Det er mange land som ligger bak oss. Vi ligger ikke spesielt bakpå her, sier kunnskapsministeren.



Livslang læring over hele landet

— Vi er i gang med mange prosesser for å heve kvaliteten på norsk høyere utdanning. Etableringen av dette utvalget var en av de gode tingene den rødgrønne regjeringen gjorde. Når vi skal se på kvalitet og ressursbruk må vi se hele bildet, sier Røe Isaksen og legger til:

— Mooc kan bidra til bedre undervisning og kanskje også til bedre arbeidsdeling mellom institusjoner, og mellom høyere utdanning og arbeidslivet. Det gir for eksempel gode og fleksible muligheter til å tilrettelegge for livslang læring over hele landet.

Mooc-utvalget leverte sin første delrapport i desember 2013, dagens overlevering er den endelige rapporten fra utvalget. De har imidlertid klare anbefalinger til flere områders om bør utredes.



Etterutdanning i matematikk

I forkant av overlevering og presentasjon av NOU-en om Mooc'er ble det presentert et prosjekt som er et samarbeid mellom Senter for IKT i utdanningen, Høgskolen i Sør-Trøndelag og Universitetet i Tromsø.

Prosjektet handler om å etablere en Mooc for etterutdanning i matematikk for grunnskolelærere for 5. til 7. trinn. Et oppdrag som er gitt av Kunnskapsdepartementet og som det er satt av penger til over årets statsbudsjett.

— Vi ser for oss rundt 300 deltakere på kurs når vi starter opp neste høst, sier prosjektleder André Løvik.



— Mange lærere kan ikke forlate jobber og familie for å ta etterutdanning. Med en Mooc kan de studere når de har tid og lyst, fortsetter han.



Først ute med Mooc i Norge var NTNU i Trondheim med Arne Krokan i spissen. Han dro i gang høsten 2013.

Gratis eller ikke?



Mooc-utvalget presiserer at de ønsker at Mooc'er som blir tilbudt i Norge skal være basert på gratis-prinsippet.



— Men hvem skal betale for oppfølging og eksamen?



— Hvis kurset inngår i en studieportefølje og gir studiepoeng, og det er slik du ønsker å ta kurset, må du registrere deg og betale semesteravgift som alle andre studenter, sier Kjeldstad. Hun legger til at gjennom en slik registrering vil du som student utløse samme type støtte for institusjonen som en hvilken som helst annen student.



— Men vi vil at Mooc-ene skal ligge åpne ute og gratis for alle. Vil du ta eksamen må du registrere deg som andre studenter, men det skal ikke koste mer enn om du velger å ta kurset direkte på høgskolen, sier hun.

Skal hjem å lese rapporten

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen vil ikke nå svare på om det blir penger til Mooc på statsbudsjettet for 2015, eller hvilke av utvalgets tiltak han vil gripe fatt i først.

— Nå skal vi studere utredningen nøye, og så vil satsingen på Mooc bli sett i sammenheng med våre andre satsinger på kunnskapssamfunnet og økt kvalitet i høyere utdanning, sier Røe Isaksen.