Færre biler på Gløs - flere må ta beina fatt

Mandag blir det nytt parkeringsregime ved NTNU. Bilene skal rulles vekk fra Gløshaugenplatået, og folk oppfordres til å busse, sykle eller bruke apostlenes hester til jobb.

Informert. Ansatte ved driftsavdelingen sørger for at flest mulig får informasjon om det nye parkeringsregimet. Her deler Per Einar Iversen (til venstre) ut flygeblader sammen med Johnny Hansen.
Publisert Sist oppdatert

Ansattes biler skal mest mulig vekk fra Gløshaugenplatået. Først og fremst av hensyn til miljøet og for å frigjøre p-plasser til besøkende, i følge seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved Driftsavdelingen.

Fra 1. september må ansatte og studenter som fortsatt velger bil parkere på Hesthagen eller på Lerkendal/Valgrinda – sør for rundkjøringa på Lerkendal.

Nøkkel: NTNUs bilnummerdatabase

- Det blir store endringer for mange som har kjørt til jobb og parkert på vane i mange år, sier Nygård.

NTNU har rundt 5000 ansatte og 2500 parkeringsplasser. Torsdag og fredag får mange av bilistene flygeblader på frontruta, som en påminnelse om hva de har i vente.

- Vi tar i bruk helt nye løsninger, det blir billettløst, moderne - og uvant for mange den første tiden, sier Nygård.

Oblatene fra Trondheim Parkering gjelder ikke lenger. Nå skal bilistene enten betale via nettet, med en app for smarttelefon, eller på betalingsautomat. Nøkkelen til det hele, er at folk registrerer bilen sin i NTNUs bilnummerdatabase. Der kobles bilnummer og telefonnummer, slik at ansatte sikres NTNU-takst som er tre kroner timen. Besøkende må betale 25 kroner.

Selv om innføring av P-avgift og endrede regler har vært en svært lang prosess, regner Nygård med at mange bilister likevel sperrer øynene opp når de ankommer sin vante P-plass mandag morgen.

Betjenter hjelper til

Ved innkjøringene vil det nemlig stå folk fra driftsavdelingen. De vil både sjekke om sjåførene er innforstått med de nye reglene, at de har registrert kjøretøyet i bilnummerdatabasen og at de parkerer i riktig sone. De bistår også dem som trenger hjelp med betalingsautomaten. Brukeren taster inn bilnummer og varighet på parkeringen, og det hele er billettløst. Parkeringsvaktene skanner bilnumre for å sjekke om folk står lovlig parkert.

Bilpool og sykkelskap

Fra nå er det blå sone, merket A og B på kartene, som gjelder for besøkende. Disse plassene ligger sentralt til, og her koster det 25 kroner timen å parkere. Inntektene går til NTNU, som har investert et titalls millioner kroner i nye garderobeanlegg, nye låsbare sykkelskur, 16 sykkelskap og en splitter ny elbil-pool.

- Vi ønsker ikke at folk skal kjøre sin egen bil til jobb, bare i tilfelle de må bruke den i embeds medfør i løpet av dagen. Fra nå kan folk heller benytte bilpoolen om de trenger bil, sier seniorrådgiver Sidsel Kristiansen ved Driftsavdelingen.

Det står fire slike biler på Gløshaugen, to på Dragvoll mens Kalvskinnet og Marintek får én hver.

Gjør NTNU grønnere

Antall elbil plasser med lademulighet er doblet til 50. Elbilene parkerer – og lader – gratis. Det har tidligere skapt frustrasjon at eierne måtte ut og flytte disse bilene etter tre timer. Denne tidsbegrensningen er det nå slutt på.

P-pengene som kommer inn, pløyes inn i nye tiltak for å gjøre campus grønnere.

Besøkende til NTNU kan parkere alle steder, unntatt på Kalvskinnet og på Hesthagen. Dette for å unngå villparkering og at andre enn ansatte okkuperer plasser forbeholdt ansatte ved NTNU.

For miljøet skyld

De grønne sonene ved Hesthagen og Lerkendal/Valgrinda er for ansatte. Disse plassene ligger lenger unna hovedcampus enn busstoppene ved Gløshaugen – som er noe av poenget, i følge Nygård.

- Hele omleggingen springer ut fra NTNUs miljøambisjon.

Vi vil legge til rette for å få bilene vekk fra Gløshaugenplatået og flere folk over på bussen. Det er for miljøets skyld, sier Nygård, om ordningen som også er forankret hos fagforeningene ved universitetet.

Det er satt av 200 nærparkeringsplasser på platået. Disse krever spesialtillatelse, som innvilges av helseårsaker, velferds- eller andre behov som begrunner kort avstand.

Tre betalingsmåter

Bilistene har tre muligheter for betalingsløsning:

Enten via nettet eller ved å laste ned Trondheim Parkerings Smart Park-app. For android-telefoner finnes denne gratis i GooglePlay. Funksjonaliteten som gjør at iPhone-appen velger 3 kroner timen er forsinket, men blir tilgjengelig i nær framtid, i følge Sidsel Kristiansen.

- Enn så lenge er det enkelt å logge seg inn via nettet på mobilen, sier hun.

Alle alternativene gir når som helst mulighet til å starte, forlenge og avslutte parkeringen. Man kan også legge inn parkering for hele uken av gangen.

- Ordningen med soner for nærparkering gjelder kun campus Gløshaugen. For alle andre campus blir parkeringsmulighetene som før, bortsett fra at man må betale for å parkere, sier Sidsel Kristiansen.

Driftsavdelingen har samlet all informasjon om parkering ved NTNU på en egen temaside.