Regnet med inntil 10 mill. i p-inntekt

Det nye parkeringsregimet ved NTNU fungerer etter hensikten. Men færre biler på campus betyr også mindre penger til tiltak for mer miljøvennlige transportløsninger.

Tett mellom tohjulingene, trangt i sykkelstativene.
Publisert Sist oppdatert
Mye ledig. Driftsavdelingen registrerte fra første dag at det var temmelig mange ledige plasser både på Dragvoll, Valgrinda og her - på Hesthagen.
Investering. Alle de fire elbilene som står på Gløshaugen er i jevn bruk. Det er kjøpt inn åtte slike biler til NTNUs ulike campuser.
Fler enn før. Aldri har Driftsavdelingen sett flere sykler parkert ved Realfagsbygget enn de har sett i høst.

Alle inntektene fra parkeringen, enten det er ordinær avgift eller bøter, går til Driftsavdelingen. Det er Trondheim Parkering som har jobben med å kontrollere at gjeldende parkeringsregler følges. Opprinnelig hadde NTNU beregnet mellom fem og ti millioner kroner i årlig inntekt etter at avgiftsparkeringen ble innført.

Les mer: Færre biler på Gløs - flere må ta beina fatt

Ikke budsjettert - men forskuttert

- Dersom det vi har sett til nå vedvarer, blir det ikke så mye. Vi ser at folk handler i tråd med det som var hensikten med omleggingen, nemlig færre biler og mer miljøvennlig transport til og fra campus. Det har aldri vært noe mål å tjene penger på dette, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved Driftsavdelingen.

Avdelingen har ikke budsjettert med disse pengene. I følge Nygård har de forskuttert for dem, gjennom de siste års investeringer i nye, låsbare sykkelskur og sykkelskap, garderobeanlegg og den nye bilpoolen.

Pengene som kommer inn går til å betale ned på disse investeringene. Nå ser det ut for at det kan ta lenger tid å nulle dem ut enn Driftsavdelingen så for seg, men Nygård er nøye med å understreke at det ikke er parkeringsinntektene som er drivkraften.

Sykler overalt

Etter to uker med ny p-ordning registrerer Driftsavdelingen færre biler og flere sykler på campus. De har ikke gjort tellinger, men avdelingens folk registrerte allerede fra første dag at det var temmelig mange ledige parkeringsplasser. Det gjelder både på Dragvoll, Valgrinda og Hesthagen der ansatte kan stå parkert for tre kroner timen.

- Og slik har det fortsatt, i følge Jens Petter Nygård.

- Vi har klare observasjoner på at sykkelmengden har økt betraktelig, og at bilbruken har gått markert ned. Vi har kjørt runder jevnlig, til ulike tider på dagen. Vi ser at tendensen holder seg. Det er nesten forunderlig lite biler, sier Nygård.

Han sier at de på forhånd fryktet at både Valgrinda og Hesthagen kunne gå fulle, men at det til nå ikke har skjedd. Frykten for fremmedparkering har også vist seg ubegrunnet, så langt.

Samtidig har man aldri sett så mange sykler parkert ved Realfagsbygget som man så de første dagene etter at nyordningen ble innført 1. september. En rask avsjekk viser at det fremdeles er temmelig trangt om sykkelplassene rundt om på Gløshaugen.Tohjulingene står overalt, på plener, lent mot husvegger og langs hekker.

Skilt som henviser til andre steder når stativene er fulle, blir oversett og fungerer tildels også som låsestativ.

- Det virker som om veldig mange har lagt om og at mange som før brukte bil nå heller ferdes med sykkel, mc eller buss. Vi er allerede i ferd med å gjøre om, slik at noen bilplasser brukes som mc-plasser i sommerhalvåret. Vi er fleksible, sier Nygård.

Populært elbil-kollektiv

NTNUs nye miljøvennlige bilpool er også i siget. Nygård forteller at alle de fire elbilene som står på Gløshaugen er i jevn bruk.

- De bookes jevnt og det er fint. Det skal ikke være sånn at ansatte trenger å kjøre til jobb bare fordi de trenger bil for å komme seg i et møte i løpet av dagen. Vi har fått gode tilbakemeldinger på at ordningen fungerer godt, sier Nygård.

Så langt har det vært vært lite bøter. Tilbakemeldingene fra kontrollørene i Trondheim Parkering er at folk innretter seg og betaler etter ordningen.

I oppstarten var det ikke parkeringsordningen i seg som var det største diskusjonstemaet. Usikkerheten var mest knyttet til betalingsordningene og tekniske utfordringer rundt dette. Også antall henvendelser rundt dette har avtatt kraftig.