Delte ut 2714 p-bøter på tre måneder ved NTNU

- Vi er overrasket over hvor mange bøter som har blitt delt ut, sier Jens Petter Nygård i driftsavdelingen.

Tre parkeringvakter patrjuljerer daglig alle parkeringsplassene NTNU har til rådighet. Det har medført utrolig mange bøter.
Publisert Sist oppdatert

Etter at det nye parkeringssystemet ble innført ved NTNUs parkeringsplasser i september, har ikke mindre enn 2714 bøter blitt delt ut i september, oktober og november.

Driftsavdelingen ved NTNU, som har hatt ansvar for gjennomføringen av det nye parkeringsregimet, synes tallet er høyt.

- Det er veldig mye. Jeg har snakket med flere kolleger, og vi er alle overrasket over omfanget. Vi tror hovedgrunnen er at den nye parkeringsordningen fortsatt er i innkjøringsfasen, men vi ønsker å redusere antallet bøter kraftig, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård ved driftsavdelingen ved NTNU.

Ett av tiltakene driftsavdelingen har gjort er å legge ut informasjon om hvordan parkeringsordningen fungerer, og hvordan man unngår bøter. Senest i slutten av forrige uke la de ut en melding med tips og råd til alle ansatte på NTNUs internsider, Innsida.

Over 1,6 millioner kroner

Toppen av antall utdelte bøter kom i oktober, da 1459 bøter ble gitt. I november ble det utstedt 997 bøter, en nedgang på 462 fra måneden før.

Hver bot koster bilisten 600 kroner, noe som betyr at den samlede summen for bøtene er på over 1,6 milioner kroner. Noen bilister har klaget på bøteleggingene, og noen få har fått medhold.

- Glemmer å betale

Det ikke er foretatt spørreundersøkelser eller på andre måter gjort konkrete analyser av hva grunnen til den store mengden bøter er. På bakgrunn av tilbakemeldingene fra ansatte og studenter tyder mye på at mange glemmer å betale.

- Det virker som om en god del ansatte har lagt opp til at de skal betale for parkering hver dag. Da er det lett at man går ut av bilen og inn på kontoret, men glemmer å betale. Det er mange som kontakter oss og sier at det er et problem, forteller Nygård.

- Betal heller per måned

Han anbefaler de som har opplevd dette å benytte seg av muligheten til å betale en fast månedsavgift, eller halvårsavgift. Dette kan gjøres via Trondheim Parkerings nettløsning.

NTNU hadde i utgangspunktet regnet med å få inn ti millioner kroner i parkeringsavgift som følge av det nye parkeringssystemet. Pengene som kommer inn fra både bøter og parkeringsavgift ved NTNU går til driftsavdelingen, og skal brukes til tiltak for mer miljøvennlige transportløsninger.

Etter at det nye systemet ble innført, har biltrafikken imidlertid gått mer ned enn man forventet, slik at de forventede inntektene nå er nedjustert til mellom tre og fem millioner i året.

- Det er en positiv utvikling at parkeringsmønsteret har endret seg så mye under det nye systemet. Vi ønsker ikke å tjene penger på dette, kommenterer Nygård.

Misforstår skilt

En annen gjenganger er ifølge Nygård at man parkerer på plasser hvor det kreves spesialtillatelse. Dette gjelder spesielt for parkeringsplassene oppe på Gløshaugen.

- Det er en del som ikke har fått med seg soneparkeringen, det vil si at det ikke er anledning for ansatte uten spesialtillatelse for nærparkering å parkere på alle sonene oppe på Gløshaugen. Det er satt ut skilt hvor det går frem at man trenger spesialtillatelse for å parkere, men mange har nok oversett disse, eller feiltolket dem, sier Nygård.

Betaler for feil bil

Han har også opplevd at ansatte har flere biler registrert i samme app, og noen ganger betaler avgift for feil bil. Det medfører bot. I tillegg pådrar en del besøkende seg parkeringsbøter, fordi de betaler for den offentlige sonen i Trondheim, ikke «NTNU-besøkstakst» som besøkende ved NTNU skal benytte.

- Det er samme app for parkering over hele Trondheim, så vi har forståelse for at slike situasjoner kan oppstå. Vi oppfordrer ansatte som vet at de får besøk til å sende gjestene en lenke til parkeringsreglene før de kommer, sier Nygård.

Parkeringsvakter hver dag

Seniorrådgiveren har ikke sammenlignbare tall for parkeringsbøter fra perioder før det nye parkeringssystemet ble innført, og kan derfor ikke si hvor stor den eventuelle økningen i antall bøter har vært siden september. Han er imidlertid tydelig på at det kommer til å bli utført daglige kontroller også i tiden fremover.

- Det er minimum tre trafikkbetjenter på alle NTNUs parkeringsområder mellom klokka 8 og 16, som kontrollerer samtlige kjøretøyer. Det har vært et sterkt ønske om å få denne parkeringsordningen til å virke, og vi vurderer fortløpende hvor stor kontrollvirksomhet vi mener er nødvendig, sier Nygård.