Skal dele på 40 forskningsmillioner

NTNU og Adresseavisen skal sammen forske på hvordan man kan tilpasse nyhetstilbudet til leserne.

Prorektor for nyskaping ved NTNU, Johan Hustad (t.h.), og digitalredaktør i Adresseavisen, Rolf Dyrnes Svendsen.
Publisert Sist oppdatert

Midlene kommer fra Forskningsrådet og skal brukes til å utvikle anbefalings- og personaliseringsteknologi for medier, skriver adressa.no. Bevilgningen gjør det mulig å investere i ressurser og utviklingskapasitet til en samlet verdi på 40 millioner kroner.

De nye teknologiene lar pc-en eller smarttelefonen kunne anbefale nyheter og tjenester for leseren, basert på interesseområder og hvor i verden man befinner seg.

- Vi har en visjon om å lage en nyhetsopplevelse som anbefaler nyheter ut fra konteksten brukeren er i. Med kontekst tenker vi både på hva brukere har vist interesse for tidligere, bakgrunnsinfo som alder, kjønn og andre opplysninger som brukeren gir oss anledning til å benytte for å bedre tjenestene våre. I tillegg ser man på hvor brukeren befinner seg akkurat nå. Om man er i Trondheim, Brasil eller Oslo, kan leseren få opp nyheter som er relevante for stedet hvor man befinner seg, sier postdoktor ved institutt for datateknologi og informasjonsteknologi ved NTNU, Jon Espen Ingvaldsen.

I følge redaktør Rolf Dyrnes Svendsen i Adresseavisen er dette et gjennomslag for teknologidrevet medieforskning i Norge.

- Det har aldri vært bevilget et så stort beløp til å drive utvikling innenfor innholdsproduksjon, sier han til egen avis.

Tildelingen kommer gjennom Forskningsrådets program «Brukerstyrt innovasjonsarena» (BIA). Adresseavisen og NTNU samarbeider i dag i det trondheimsbaserte innovasjonsnettverket Nxt Media. Samarbeidet blir nå utterligere formalisert og styrket.

Giganter som Google, Facebook, Amazon og Netflix bruker allerede denne teknologien i stort omfang. Når du bruker disse selskapenes tjenester, vil du få anbefalt innhold basert på informasjonen de har om deg.

En annen utfordring anbefalingsteknologi kan støte bort i, er personvernet. Redaktør Rolf Dyrnes Svendsen sier at parallelt med teknologiutviklingen, vil det bli jobbet med hvordan opplysningene man samler inn om brukerne skal håndteres.