Stappfulle parkeringsplasser:

Finner ikke plass – parkerer ulovlig

De siste ukene har flere av parkeringsplassene på Gløshaugen vært fullstendig stappfulle - helt etter planen.

Onsdag formiddag var det, som alle dager de siste ukene, stappfullt på parkeringsplassen Hesthagen.
Publisert Sist oppdatert

En parkeringsvakt UA har snakket med sier det ikke har vært noen ledige plasser på Hesthagen på flere dager mens det har vært kontroll.

Parkerer utenfor p-plassen

Biler som har parkert utenfor de oppmerkede plassene har sluppet å få bot. Dette blir forklart med at isen dekker stripene, og at man derfor ikke kan se hvor parkeringsplassene er avgrenset. Likevel er det ganske åpenbart at enkelte ikke har funnet plass, da flere biler står delvis inne på gressflekker og gangveier.

Det har også vært svært få eller ingen ledige plasser på Gløshaugen-platået, der man betaler full pris om man ikke har spesialtillatelse.

- Vi har registrert at det har vært fullt. Det var ekstra ille da vi hadde en kaldperiode for noen uker siden. Det er kanskje en del syklende som tar bilen når det blir kaldt. Vi registrer at Hesthagen fylles opp tidligere og er oftere full enn i høst, men dette var noe vi regnet med skulle skje, sier seniorrådgiver Jens Petter Nygård i driftsavdelingen ved NTNU.

 

Ledige plasser om man går

Han forteller at han selv har kjørt rundt for å sjekke status, og at han ved samtlige tilfeller har funnet minst én ledig plass på platået.

Nygård sier videre at det alltid skal være ledig parkering om man er villig til å gå litt. For besøkende er parkeringsplassen på baksiden av Materialteknisk, ifølge ham, nemlig lite brukt.

- Hverken denne eller parkeringsplassen mellom Lerkendal stasjon og realfagsbygningen er noen gang helt fulle, sier han.

Dette er imidlertid plasser der man ikke får student- eller ansattpris uten spesialtillatelse. Da må man til Valgrinda på den andre siden av Strindvegen.

Lager flere plasser om det blir fullt

- Det er parkeringsplasser helt ned til transportsentralen. Det er Valgrinda som skal ta av trafikken når det fyller seg opp. Mange tror det er Sintef sine plasser, men det stemmer ikke. Her skal det ikke bli fullt. Om det skjer, skal vi lage flere parkeringsplasser. Vi har nok areal å ta av, men det blir et lite stykke å gå. Politikken vår er at det skal være lengre å gå fra bilen enn fra bussholdeplassen i håp om at flere setter igjen bilen hjemme og vi sparer miljøet, sier Nygård.

Med stappfulle parkeringsplasser på platået kan det være til frustrasjon at plassene reservert for motorsykler står tomme i vintermånedene.

- Hvorfor gjøres ikke disse om til bilplasser om vinteren?

- Dette har vi allerede tenkt på. Vi har bestilt skilt som spesifiserer at det er MC-parkering mellom 1. april og 15. oktober. Dette trer i kraft så snart vi får skiltene, sier Nygård.

Etter det UA kjenner til, har det ikke vært problemer med fulle parkeringsplasser på Dragvoll.