NTNU på jakt etter nye studenter:

- Elevene er mer opptatt av jobb og lønn enn før

Søknadsfristen til høyere utdanning nærmer seg. Slik jobber NTNU for å kapre de beste kandidatene.

Undersøkelser viser at kommende studenter i større grad enn tidligere tenker på konkret jobb og lønn etter studiene. Bildet er fra immatrikuleringen i fjor.
Publisert Sist oppdatert

Markedsføringen skjer i stor grad i sosiale medier som Facebook og Instagram.

Når hundretusener på Facebook

- Vi driver nesten ikke med markedsføring utenfor sosiale medier. Vi hadde over 120 000 visninger på den forrige annonsen vår på Facebook, sier rådgiver Ranveig Heggem ved NTNUs seksjon for rekruttering og opptak.

- Hvor mange av dem søker?

- Det vet vi ikke. Det er noe av det som er vanskelig med markedsføring av studier siden det er søknadsfrist kun én gang i året.

- Hvorfor sosiale medier?

- Hele målgruppen er til stede, og det er en god arena for å opprette dialog, sier Heggem.

LES OGSÅ: Først kom han ikke inn. Så fikk Helge A i snitt
LES OGSÅ: Arnkjell hadde bare A-er på vitnemålet

- Den generelle markedsføringen går gjennom oss, men rekruttering til spesifikke studier og fagområder styres gjennom fakultetene. Det er mange som jobber med rekruttering på lokalt nivå. Jo tettere man sitter, jo mer målrettet blir det, sier Jenny Bremer.

Bremer er leder for rekrutteringsseksjonen. Ved høgskolene er rekrutteringsarbeidet en del av kommunikasjonsavdelingenes ansvarsområde, mens ved NTNU har dette vært en egen seksjon under prorektor for utdanning siden 2005.

Reiser landet rundt

I tillegg til kjøpte annonser på Facebook har rekrutteringsseksjonen en Facebookside som heter NTNU og du, der elever blant annet kan stille spørsmål og får svar fra studenter. Facebookannonsene skal ikke være mer spesifiserte enn at de skal nå målgruppen 16-24 år. Likevel har UAs journalist (som er noe eldre) NTNU-annonser på sin private Facebookside. Dette kan imidlertid være annonser fra fakulteter som driver mer spesifikk rekruttering enn seksjon for rekruttering og opptak.

Rekrutteringsarbeidet innebærer blant annet å stå på stand under utdanningsmesser rundt omkring i landet, og å reise på skoleturné sammen med andre universiteter og høgskoler for å møte de kommende studentene direkte. Rekrutteringsseksjonen jobber også med studiekatalogen som trykkes opp hver høst. Bremer forteller at Sentios studentundersøkelse viser at katalogen fortsatt er populær blant elevene.

Etter fusjonen: Må unngå misforståelser

- Vi jobber kontinuerlig med å skaffe kunnskap om målgruppene våre, slik at vi kan jobbe målrettet med rekruttering. Det at NTNU på denne måten jobber strategisk med rekruttering er en vesentelig del av rekrutteringsarbeidet vårt, sier Bremer.

Når NTNU fusjonerer med høgskolene i Sør-Trøndelag, Ålesund og Gjøvik i 2016 blir rekrutteringsarbeidet umiddelbart mer utfordrende. Bremer mener én av de viktigste tingene blir hvilke campus de ulike studieretningene hører hjemme hos, slik at man unngår at en som eksempelvis ser for seg å studere i Gjøvik misforstår og havner i Trondheim.

Konkurransen om kandidatene i år er ikke påvirket av fusjonen, ifølge Bremer.

- Det er egentlig ikke noen konkurranse mellom for eksempel HiST og NTNU om kandidater som vil studere i Trondheim. Vi samarbeider allerede ganske mye, og reiser blant annet på skoleturné sammen. Det er viktig for oss at vi ikke skal selge utdanningene direkte, men informere og komme i kontakt med de riktige kandidatene.

- Så dere vil ikke overtale en som ønsker å bli ingeniør til å ta femårig løp på Gløshaugen, fremfor treårig løp på HiST?

- Nei, nei. Det er ikke slik vi jobber.

Spent på søknadstall til oljefagene

Bremer sier både inntrykket de ansatte i rekrutteringsavdelingen sitter med og studentundersøkelser viser, er at dagens elever er mer opptatt av hvilke jobber og hvilken lønn de kan få etter endt utdanning.

- Hvorfor er det slik?

- Her kan jeg bare synse, men vi lever jo et prestasjonssamfunn der jobb og lønn er viktig for folk.

Søkertallene til petroleumsfagene er et usikkerhetsmoment etter en periode preget av oppsigelser og permitteringer i bransjen. Bremer sier det ikke er gjort noe fra sentralt hold for å promotere disse fagene.

- Vi er veldig spente på søkertallene. Jeg blir ikke overrasket om situasjonen i bransjen får en effekt, sier rekrutteringssjefen.

Dette er noen av NTNUs rekrutteringsmål:

• Vi skal vise NTNU som et attraktivt studiested med tanke på undervisningskvalitet, læringsmiljø, tverrfaglighet og utveksling

• NTNU skal være digitalt ledende innen rekrutteringsarbeid

• NTNU skal i sitt rekrutteringsarbeid befeste Trondheims posisjon som Norges ledende studentby

Les hele den overordnede rekrutteringspolitikken her.