Essahli på en fredag

Studenter uten grenser

NTNU bør spille en rolle i flyktningkrisen, men ikke som grensekontrollør.

Publisert Sist oppdatert

Det er et paradoks at samtidig som vi står ovenfor en ufattelig stor flyktningekatastrofe, diskuterer vi om utdanningsinstitusjoner skal kontrollere om utenlandske studenter har lovlig opphold i landet. Jeg mener at vi skal legge denne diskusjonen til side inntil videre, og heller se på hva NTNU kan bidra med for å hjelpe flyktninger.

En generasjon uten utdanning

Tirsdag 29. oktober sa førsteamanuensis Jonas Persson til UA at NTNU burde utdanne flyktninger, både her og i Midtøsten. Dette er en viktig og interessant diskusjon.

Gjennom media får vi innblikk i uendelig mange triste enkeltskjebner, og de gjør alle inntrykk. Men allikevel er det noen som treffer hardere enn andre. Som ung student med alle dører åpne er det vondt å se på de som må utsette, eller til og med skrinlegge planene sine om høyere utdanning. Flere syriske universiteter er bombet, og dagens unge risikerer å bli en generasjon uten høyere utdanning.

De unge syrerne jeg har møtt er optimistiske. Mens jeg selv og andre norske studenter jeg kjenner kanskje er litt overveldet av alle muligheter som finnes, eller bare tar dem for gitt, har flyktningene en helt annen tilnærming. De har kanskje sett hvor galt det kan gå, og er derfor mer realistiske, og jobber hardt mot målene sine, uten å forvente noe. De er ikke i nærheten av å ta noe for gitt. Mitt inntrykk er at de har en drivkraft og en framtidsoptimisme som er helt beundringsverdig.

De skal lære seg norsk så fort som mulig, så skal de studere, og de fleste har en klar formening om hva de skal bruke utdanningen til. Det virker som om det å ha en plan blir ekstra viktig når alt annet er så usikkert.

Europeisk dugnad for studenter på flukt

I den siste tiden har det blitt enda tydeligere hvor liten verden faktisk er. Borgerkrigen i Syria har ringvirkninger som har nådd helt hit. Derfor handler det ikke bare om solidaritet, men også om gjensidig avhengighet. Resten av verden har interesse av at statene i Midtøsten er stabile og velfungerende. Utdanning er ikke bare viktig, men helt nødvendig for at dette skal være mulig.

Flere europeiske universitet har opprettet egne ordninger og stipend for studenter på flukt, og nå vurderer Universitetet i Bergen også å gjøre det samme. Dette, kombinert med Perssons forslag om å bruke kommunikasjonsteknologi for å gi tilgang på undervisning, danner grunnlaget for det som kan bli en stor utdanningsdugnad. En sentral del av NTNUs 2020-mål er å bygge fremragende miljøer på internasjonalt nivå. NTNU, som etter fusjonen vil ha 38 000 studenter, bør ha både kompetanse og ressurser til å være en drivkraft på dette området, som står i klar sammenheng med vårt samfunnsoppdrag, og dermed også vårt ansvar.