Lekser ga elevene større interesse for kroppsøving

Elevene ble mer aktive i gymtimene da læreren ga dem hjemmelekse. Høgskolelektor Ove Østerlie ved HiST har forsket på hvordan omvendt undervisning fungerer i kroppsøving.

Elevene likte å lære om kropp, helse og trening før de kom til gymtimene. - Gledelig at teori slo an, sier Ove Østerlie.
Publisert Sist oppdatert

Undervisningsmetoden er i liten grad tidligere testet ut på dette faget, så pilotprosjektet til Østerlie vekker nå internasjonal oppmerksomhet.

- Det som overrasker meg litt, er hvor interessant elevene syntes det var å lære om teori, sier han til UA.

Teori hjemme - praksis i gymsalen

Østerlie er høgskolelektor i kroppsøving ved Høgskolen i Sør-Trøndelag, og har mange års erfaring som lærer. Han skreddersydde et undervisningsopplegg for elever i 8. og 9. trinn ved tre ungdomsskoler i Trøndelag, og metoden ble prøvd ut i 2014 og 2015.

Elevene fikk i hjemmelekse å se en video på cirka 10 minutter, som forklarte teorien bak de aktivitetene de skulle gjøre i neste kroppsøvingstime. Ett slikt tema var utholdenhet. Da handlet videoen om hva utholdenhet er, hvordan elevene kan trene for å forbedre den, og hva som skjer i kroppen vår når utholdenheten blir bedre. Elevene fikk også en introduksjon i hva som skal skje i neste gymtime.

På skolen droppet Østerlie typisk utholdenhetstrening som jogging og intervall. Elevene fikk i stedet aktiviteter basert på lek. I de siste minuttene av timen samlet læreren elevene og snakket med dem om hva de har lært.

Elevene likte omvendt undevisning

Den samme undervisningsmetoden ble også anvendt for å lære elevene om styrketrening og koordinasjon. Østerlie utarbeidet også en lærerveiledning til hvert tema. Etter gymtimen fylte elevene ut spørreskjema. Tilbakemeldingene var positive fra elever og lærere: Motivasjonen for å ha kroppsøving økte. Aktivitetsnivået i gymtimene økte. Og læringsutbyttet ble bedre, både teoretisk og praktisk.

- Jeg har stor tro på at omvendt undervisning er noe å satse på i dette faget. Hvis elevene får teoriundervisning i form av hjemmelekser, blir det også bedre tid til fysiske aktiviteter i gymtimene, sier han.

LES OGSÅ: Slik gikk det da faglæreren droppet forelesningene

- Gym er mer enn lek og moro

Østerlie forteller at til tross for at elevene ikke er vant til å ha lekser i kroppsøvingsfaget, så meldte de tilbake at de lærte mer og fattet større interesse for faget – også den teoretiske delen. Det er høgskolelektoren glad for:

- Tradisjonelt har dette vært et fag med lite fokus på at de faktisk skal lære noe. Men kroppsøving skal ikke bare være lek og moro. Det skal også være et kompetansefag, sier han.

Han mener det er viktig å gi elevene en teoretisk ballast i ei tid hvor det florerer med ulike «sannheter» på nettet om hva som er effektiv trening og hva som gir god helse.

- Da er det viktig at de får økt kunnskapsnivået sitt slik at de kan sortere all denne informasjonen.

Østerlie tenker også det kan virke forebyggende hvis elevene på ungdomsskolen får større forståelse for hvorfor kroppsøving er viktig. Mange dropper faget når de begynner på videregående skole. Økt kunnskapsnivå hos elevene kan også lære dem å ta vare på egen helse og motivere dem til å trene i fritida.

Interesse i USA for studien

Nå skal Ove Østerlie presentere studien på en konferanse i USA. Arrangør er International Association for Physical Education in Higher Education ved University of Wyoming. Deretter vil han publisere en engelsk artikkel om bruk av metoden omvendt undervisning I kroppsøving. Han har også en artikkel til vurdering i tidsskriftet Acta Didactica.

Forskningsprosjektet var et samarbeid med Nasjonalt senter for mat, helse og fysisk aktivitet, og undervisningsopplegget kan fritt benyttes av lærere i kroppsøving.

LES OGSÅ: Multimediesenteret vil automatisere forelesningene